Je přímo do očí bijící, jak se mediální trh zaplňuje neziskovými organizacemi, které využívají panující předválečné klima k obohacení svých zakladatelů a provozovatelů z grantů mezinárodních institucí a nadnárodních korporací. Na tuzemské scéně se pořádá hon na čarodějnice, které personifikují zejména nezávislá media. Nicméně se s nimi spláchnou i média nepohodlná či z některého předpojatého pohledu „nekorektní“. Na scénu přichází až s nevídanou pompou a podporou prorežimních medií podivné projekty jako Kremlin Watch či úderná jednotka Evropské komise s otevřeným rozpočtem StratCom, vedená bývalým českým novinářem Jakubem Kalenským, který prošel mimo jiné Lidovými a Hospodářskými novinami či Českou televizí.
Veškeré instance západní nadnárodní i národní, formální či neformální moci, například Bilderberg, Evropská unie nebo jednotlivé vlády nyní pasou po takzvané „ruské propagandě“. Přitom neváhají předhodit davu často společensky vadné jedince, jak bylo zjištěno v případě českých Evropských hodnot (jež reprezentuje bývalý pornoherec z gayfilmů Jakub Janda), nebo finského státního rozhlasu Yle (odsouzená toxikomanka a překupnice omamných látek Jessikka Arová).
Celá tato šaráda se stává nechutnou fraškou za peníze daňových poplatníků zvláště ve světle aktuální švýcarské mediální studie o „mediálním multiplikátoru“, který se objevuje v prozápadní a protiruské propagandě ve švýcarských a jiných západních médiích – propagandě válečné natolik utržené z řetězu únosnosti, že ji lze připodobnit k situaci před oběma minulými světovými válkami, nebo k nechvalně proslulé operací CIA zvané Mockingbird ( Tajná operace Mockingbird. Důkazy, které mnohé překvapí: úplatky koupená propaganda dle scénáře CIA).
Předložená studie ve svém závěru konstatuje, že převážná většina zpravodajství německých, rakouských a švýcarských médií o konfliktu v Sýrii pochází pouze ze tří zpravodajských agentur, které jsou podřízeny partikulárním zájmům nadnárodních elit, západních mocností a zpravodajských služeb.
Německojazyčná a zbylá západní mainstreamová média se propagandy nebojí…
Za hlavní aktéry mediální manipulace v silně koncentrovaném globalizovaném mediálním prostředí byly ve studii označeny tyto agentury, které stojí za převážnou většinou zpravodajství na Západě:
- 1. Americká Associated Press (AP) se 4000 spolupracovníky po celém světě a zhruba 12 000 zákazníky;
- 2. Kvazistátní francouzská Agence France-Presse (AFP) s necelými 4000 zaměstnanci;
- 3. Britská Reuters, která zaměstnává něco přes 3000 lidí.
(Všimněme si, že žádná z těchto agentur nesídlí v Kremlu)
Studie také ukazuje, že v kontrastu k většině článků převzatých od těchto agentur je v německojazyčných médiích počet investigativních článků roven nule.
Většina důležitých materiálů je převzata z nadnárodních agentur...
Další zajímavý poznatek, který studie přináší, je míra poukazování na „ruskou propagandu“. V textech cílové skupiny médií bylo vyhledáváno slovo „propaganda“, které pak bylo přiřazováno k Rusku nebo k NATO. Zde je výsledný graf, který hovoří sám za sebe.
Slovo propaganda použité v médiích ve vztahu k Rusku – 85 %, ve vztahu k NATO a USA – 0 %.