Při dlouhodobých testech amerického stíhacího letounu F-35 byly zjištěny kritické problémy se spolehlivostí a trvanlivostí letadla, přesností jeho zbraní a softwaru. (Foto: Wikimedia)
Nepříjemná fakta pro tvůrce Lighnight II jsou uvedeny ve zprávě ředitele Petagonu o zkouškách zbraně. O odkazem na dokument opublikovaný společností Bloomberg to uvedla „Rossijskaja gazeta“.
Nedostatky F-35 lze rozdělit do několika kategorií. První se týká spolehlivosti a trvanlivosti stíhacího letounu F-35B se zkráceným vzletem a vertikálním přistáním, jimiž se plánuje vybavit námořní síly Spojených států. Mnohé ze 60 letadel byly odepsány kvůli trhlinám v trupu.
Stíhačky se dostali do havarijní situace, když nepracovaly ani čtvrtinu období deklarovaného výrobcem, uvedli v Pentagonu. Navíc byl na F-35B nainstalován zastaralý software a jeho zbraň se nikdy nenaučila zasáhnout cíl, a to i přes početné přepracování.
Ochrana palubní elektroniky proti vzlomu (hacknutí) je považována za „strašně nízkou". V podmínkách síťově zaměřené války, pro kterou byl F-35 navržen, nepřítomnosti silných prostředků elektronického zachycení a potlačení, může taková bezmocnost přichystat americké armádě mnoho překvapení.
Například bitevnik může použít zbraně proti svým vlastním, poslouchat příkazy zvenku a nevěnovat pozornost pilotovi sedícímu v kokpitu. Jediná věc, která v této situaci může být pro piloty trochu úlevná, je, že palubní zbraňový řídicí systém letadla také pracuje velmi špatně.
Nakolik elektronika F-35 „žije svůj vlastní život" je prokázáno v práci logistického systému ALIS, ke němuž je ve zprávě věnována samostatná část. Bylo plánováno, že tento systém shromaždí informace o nedalekých F-35 a v případě potřeby je zavolá.
Program by měl také sledovat stav letadla, posílat upomínky pozemní službě a objednávat náhradní díly. Ve skutečnosti ALIS považuje všechna letadla na zemi jako „nebojeschopné" a nelze ji počítat jako podporu pilotům F-35. Ještě nebezpečnější je situace na letadlových lodích, kde elektronika přeskočí letové trasy a vstoupí do sporu s dispečery. A nakonec, při objednávání náhradních dílů ALIS informuje, že nezbytná část „bude k dispozici po několika letech" a personál leteckých základen musí kontaktovat dodavatele telefonicky.
Mezitím Německo oficiálně opustilo F-35. Zástupce Bundeswehru uvedl, že letadlo se nezúčastní soutěže k nahrazení stárnoucí flotily německých stíhaček. Zatím je lídrem výběrového řízení modernizovaný Eurofighter Typhoon, je však možné zakoupit americký F/A-18 Super Hornet, napsal Defense News.
Neboť americké stíhačky Spolková republika Německo potřebuje, protože Eurofighter není certifikován pro použití taktických jaderných bomb, které musí Německo používat ve strategické doktríně NATO.
Zdroj: pz.cz, bloomberg.com