Japonský list Nikkei Asian Review dne 12. září informoval, že ačkoli americký prezident Donald Trump prosazoval „oddělení“ čínsko-amerických vztahů a chtěl přemístit americké společnosti v Číně do Spojených států, většina společností vyjádřila neochotu přesunout své továrny z Číny. (Foto: Wikimedia)
Některé společnosti, jako je americký výrobce elektromobilů Tesla, se z Číny nestáhly, ale zvýšily své výrobní investice v Číně.
Náklady na přemístění jsou vysoké a většina amerických společností se rozhodla neopustit Čínu
Goldman Sachs dne 11. září vydal zprávu, ve které se uvádí, že většina amerických společností v oblasti polovodičových zařízení, materiálů a zdravotnictví ve skutečnosti rozšiřuje svou výrobu v Číně. I přesto, že vláda USA tvrdí, že pokud tyto americké společnosti nepřenesou své výrobní linky zpět do USA, vláda USA uvalí na tyto společnosti daně, většina společností o to nemá zájem.
CNN poukázala na to, že přemístění amerických společností není tak jednoduché jako „přestěhování všeho druhu vybavení a kancelářského nábytku na druhou stranu Tichého oceánu“. Náklady na převod výroby jsou naopak velmi vysoké, musí investovat další miliony amerických dolarů. Proto přibližně 92 % dotázaných společností uvedlo, že se přesto rozhodly zůstat v Číně.
Průzkum, který dříve zveřejnila Americká obchodní komora v Šanghaji, ukázal, že ačkoli Trumpova administrativa slíbila, že těmto americkým společnostem poskytne „poplatky za přemístění“, většina amerických společností v Číně nemá zájem o návrat zpět do Spojených států. Kromě toho průzkum také zjistil, že většina společností nemá v Číně žádné plány na propouštění a více než dvě třetiny společností uvedly, že udrží nebo zvýší počet zaměstnanců.
Za zmínku stojí, že japonské společnosti učinily stejnou volbu jako americké společnosti. Po rozhovorech s 220 velkými a středními nefinančními japonskými společnostmi zjistil Nikkei Asian Review, že 80 % dotázaných japonských společností zatím neuvažuje o odchodu z čínského trhu.
Analytik: Čína je atraktivní pro zahraniční kapitál
Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk v červenci letošního roku řekl analytikům společnosti Goldman Sachs, že čínští dodavatelé mohou být nejkonkurenceschopnějšími dodavateli na světě. „Továrna Tesla v Šanghaji je poměrně velká továrna. Nákup dílů a komponentů v Číně výrazně snížil náklady na vozidla.“
Analytik společnosti Goldman Sachs se domnívá, že celková výhoda Číny ve výrobě je stále velmi zřejmá. „Čína má obrovský domácí trh, kompletní průmyslový dodavatelský řetězec a dobrou infrastrukturu a silně přitahuje zahraniční výrobní investice.“
„Oddělení“ mezi Čínou a Spojenými státy není tak jednoduché
Isabella Webber, odborná asistentka ekonomie na univerzitě Massachusetts Amherst ve Spojených státech, nedávno publikovala v britském listu „Guardian“ článek s názvem „Mohou se ekonomiky USA a Číny skutečně oddělit?“ V článku se uvádí, že „oddělení“ se zdá být snadné, ale není tomu tak. Od pandemie po změnu klimatu se globální výzvy stále zvětšují, a proto svět potřebuje čínsko-americkou spolupráci. Formulování životaschopné strategie usmíření je v současné době pro Čínu a USA nejvyšší prioritou. Úplné přerušení vazeb mezi dvěma největšími ekonomikami na světě je jako odpojení spojovacího zařízení dvou vagónů. Není to tak jednoduché.
Isabella Webber poukázala na to, že většina společností na světě ve skutečnosti není ochotna dodržovat „ujednání“ některých amerických politiků o odchodu z Číny. „USA a Čína jsou na sobě vzájemně závislé a jsou spojeny. Dopad „oddělení“ na obě strany by byl katastrofální.