Volkswagen zvažuje společný podnik s čínským výrobcem – v Německu!

Pokud jste v posledních měsících sledovali zprávy z koncernu Volkswagen, víte, že společnost vyrábí více automobilů, než dokáže prodat, a to nejen elektromobilů. (Foto: Flickr)
Tato situace s nadměrnou nabídkou vedla k rozhodnutí uzavřít dvě továrny v Německu a zrušit 35 000 pracovních míst ve výrobě. Abychom byli spravedliví, jednou z těchto továren je takzvaná sklárna v Drážďanech, kde se ročně vyrobí malý počet elektromobilů. Tyto vozy by se mohly snadno vyrábět jinde, ale tato továrna má pro společnost propagační hodnotu, protože zákazníci mohou sledovat, jak se jejich vozy vyrábějí. Továrna v Osnabrücku již byla naplánována k uzavření, protože Volkswagen v ní po roce 2026 neplánoval vyrábět.
Před několika dny vzbudila pozornost agentura Reuters, když uvedla, že o koupi jedné nebo obou těchto továren mohou mít zájem čínské společnosti. Zpráva neuvádí žádná jména, ale je dobře známo, že Volkswagen navazuje v Číně vztahy se společností Xpeng, takže je logické, že Xpeng bude jednou ze společností, které mají zájem tuto možnost prozkoumat. Tato myšlenka se však nemusí líbit politickým a odborovým představitelům v Německu.
Německý průmyslový zdroj Manager Magazin tento týden nastínil plán, který by mohl tyto obavy obejít. Namísto koupě nevyužívané továrny by Volkswagen mohl mít zájem o vytvoření společného podniku s čínským partnerem. Jednalo by se o přesný opak situace v Číně, kde VW musel při svém vstupu na tamní trh v roce 1983 uzavřít společný podnik se společností SAIC.
Číňané dodali továrny a pracovní sílu, zatímco Volkswagen poskytl odborné znalosti v oblasti výroby automobilů. Tato dohoda umožnila domácím výrobcům naučit se vyrábět spalovací automobily podle evropských standardů. Nyní se VW mohl naučit, jak čínští výrobci rychle a levně vyrábějí elektromobily. Volkswagen by mohl spustit další směny ve sklárně, aby zlepšil její nízké využití tím, že bude vyrábět čínské modely. Zároveň by mohl těžit z čínských zkušeností v oblasti elektromobility a čínský výrobce by se vyhnul zvláštním clům EU.
Podle časopisu Manager Magazin již jednání proběhla, ale ještě nebyla dokončena. Konkrétně se údajně hovořilo o společné výrobě v továrně Volkswagenu v Emdenu, kde německá automobilka vyrábí vozy ID.4 a ID.7. Podle vysoce postaveného zdroje však čínským partnerům nevyhovovala struktura nákladů. Nejmenovaný zdroj nicméně nevyloučil možnost, že by čínská společnost tuto továrnu převzala nebo nějakou jinou formu spolupráce.
Takový krok by byl podle společnosti Electrive nepochybně ekonomicky a geopoliticky citlivý jak v Německu, tak v rámci samotné podnikové struktury koncernu Volkswagen. Vnitřně by to mělo obrovský symbolický efekt. S podobnými obavami se potýkají i další automobilky. Stellantis a Leapmotor založily společný podnik Leapmotor International, který má v evropských závodech Stellantisu vyrábět elektromobily čínského výrobce, a malý elektromobil Leapmotor T03 se nyní montuje v polském závodě Stellantisu. Protože se však polská vláda vyslovila pro nová cla na čínské automobily dovážené do EU, Leapmotor nyní údajně hledá jinou továrnu v jiné evropské zemi, kde by mohl vyrábět svůj elektromobil B10.
Jednou z významných změn v plánech společnosti je přechod na prodlužovače doletu. V Evropě kdysi Opel Ampera a BMW i3 používaly takový plug-in hybridní systém, v němž malý spalovací motor fungoval jako generátor, ale nikdy nepoháněl přímo kola. Většina dnešních plug-in hybridů používá tzv. paralelní hybridní systém, v němž může palubní motor podle potřeby pohánět i kola. V sériovém hybridním systému motor pouze roztáčí generátor, který dodává elektrickou energii do akumulátoru, jenž následně napájí hnací motor nebo motory.
V Číně využívají tzv. elektromobily s prodlouženým dojezdem paralelní hybridní systém a stávají se velmi populárními. Společnost BYD dokonce nabízí některé modely, které mohou ujet až 1300 km bez zastávky na dobití baterie nebo doplnění paliva. Značky jako Li Auto, která se specializuje na vozy EREV, se těší velkému odbytu. Volkswagen tyto pohonné systémy v Číně nenabízí, protože jeho prodeje bateriových elektrických vozů váznou a poptávka po spalovacích motorech rovněž klesá.
Volkswagen již oznámil, že bude nabízet plug-in hybridní pohony s motory s prodlužovačem dojezdu v nových vozech značky Scout, a objevily se zprávy, že generální ředitel Oliver Blume nařídil vývoj plug-in hybridů pro další modely v portfoliu koncernu Volkswagen. „Prodlužovač dojezdu je dobrým argumentem pro to, abychom zákazníky zbavili obav z dojezdu ve fázi přechodu na elektromobilitu a usnadnili jim start,“ cituje se Blume. O této technologii se však v centrále koncernu stále diskutuje.
Zda se tak stane, se však teprve uvidí. Manager Magazin píše, že Wolfsburg o prodloužení dojezdu jedná od loňského března, a to i pro evropské modely. Blume se prý ještě nerozhodl, zda jej přidá jako volitelnou výbavu do modelů prodávaných v Evropě. Společnost by velice ráda zdvojnásobila své prodeje v USA do konce tohoto desetiletí, ale neřekla, zda budou prodlužovače dojezdu zahrnuty do jiných vozů, než které se tam prodávají od Scout Motors. V projevu na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu minulý týden finanční ředitel Volkswagenu Arno Antlitz uvedl, že pro americký trh se zvažují „další iniciativy“. „Pokud chcete zdvojnásobit podíl na trhu, musíte být ještě lokálnější,“ řekl, i když co to přesně znamená, není zdaleka jasné.
Jsme svědky konsolidace automobilového průmyslu, kterou mnozí předpovídali již několik let. Honda a Nissan jednají o fúzi, pokud se jim podaří vymyslet, co udělat s podílem Renaultu v Nissanu. Společnost Canoo minulý týden zkrachovala, čímž přišla o dalšího výrobce elektromobilů. Fiat kvůli slabým prodejům ukončil výrobu ve své továrně v Mirafiori. Problémy Volkswagenu jsou jen dalším znamením, že automobilový průmysl je na pokraji chaosu.
Zdroj: cleantechnica.com