Bezpilotní vesmírný letoun Boeing X-37B amerických vesmírných sil pro opakované použití se po rekordní orbitální misi kolem Země úspěšně deorboval a v sobotu přistál v Kennedyho vesmírném středisku NASA Shuttle Landing Facility. (Foto: Flickr)
Robotický X-37B přistál v 05:33 SELČ po 908 dnech strávených na oběžné dráze – o více než čtyři měsíce déle než předchozí mise.
Jedná se o šestou misi Orbital Test Vehicle (OTV-6) s přísně tajným nákladem, který vojenští výzkumníci testovali na nízké oběžné dráze Země.
Přestože většina užitečného zatížení je tajná, některá byla zveřejněna, například fotovoltaický radiofrekvenční anténní modul americké Námořní výzkumné laboratoře, malé zařízení, které přeměňuje sluneční energii na radiofrekvenční mikrovlnnou energii.
Space.com se podrobněji věnoval neutajovaným experimentům a testovaným technologiím:
„Technologie testované v rámci programu X-37B zahrnují pokročilé navádění, navigaci a řízení, systémy tepelné ochrany, avioniku, vysokoteplotní konstrukce a těsnění, konformní opakovaně použitelnou izolaci, lehké elektromechanické letové systémy, pokročilé pohonné systémy, pokročilé materiály a autonomní orbitální let, návrat na oběžnou dráhu a přistání.“
Společnost Task & Purpose spekuluje, že některé ze záhadných užitečných zatížení by mohly být „testovacími sledovacími systémy až po experimenty s umisťováním družic na nižší oběžné dráhy“.
Po přistání vesmírného letadla napsal Jim Chilton, senior viceprezident společnosti Boeing Space and Launch:
„Po přidání servisního modulu to bylo nejvíce, co jsme kdy na X-37B vynesli na oběžnou dráhu, a jsme hrdí na to, že jsme mohli tuto novou a flexibilní schopnost pro vládu a její průmyslové partnery vyzkoušet.“
Vesmírné síly uvedly, že „vědci NASA využijí data získaná poté, co materiály stráví na oběžné dráze více než 900 dní, a porovnají pozorované účinky s pozemními simulacemi, čímž ověří a zpřesní modely kosmického prostředí.“
„X-37B pokračuje v posouvání hranic experimentů, což umožňuje elitní vládní a průmyslový tým v pozadí.
„Schopnost provádět experimenty na oběžné dráze a bezpečně je dopravit domů pro hloubkovou analýzu na zemi se ukázala jako cenná pro ministerstvo letectví a vědeckou komunitu. Přidání servisního modulu na OTV-6 nám umožnilo hostit více experimentů než kdykoli předtím,“ řekl podplukovník Joseph Fritschen, programový ředitel DAF Rapid Capabilities Office X-37B.
X-37B je podobný vysloužilému raketoplánu, ačkoli kosmický letoun je zlomek jeho velikosti, dosahuje délky 29 stop a výšky 9,5 stopy, přičemž rozpětí křídel je 15 stop.
Zde je seznam předchozích přísně tajných misí X-37 B v nízkém zemském obitu:
- OTV-1: odstartovala 22. dubna 2010 a přistála 3. prosince 2010, přičemž na oběžné dráze strávila více než 224 dní.
- OTV-2: start 5. března 2011 a přistání 16. června 2012, na oběžné dráze strávila přes 468 dní.
- OTV-3: vypuštěna 11. prosince 2012 a přistála 17. října 2014, přičemž na oběžné dráze strávila více než 674 dní.
- OTV-4: vypuštěna 20. května 2015 a přistála 7. května 2015, přičemž na oběžné dráze strávila téměř 718 dní.
- OTV-5: vypuštěna 7. září 2017 a přistála 27. října 2019, přičemž na oběžné dráze strávila téměř 780 dní.
- OTV-6: vypuštěna 17. května 2020 a přistála 12. listopadu 2022, přičemž na oběžné dráze stráví více než 908 dní.
- Proslýchá se, že X-37B by mohl sloužit jako zkušební stanoviště pro vesmírné zbraně nebo by mohl být využit k zachycení protivníkových družic…
Zdroj: spaceforce.mil