Americká společnost Otto Aviation připravila na zkoušky letadlo Celera 500L. Vývoj letounu trval asi deset let, a to přísně tajně. (Foto: Twitter)
Větší část jeho charakteristik není známá, ale, jak píše portál The Drive, bylo toto letadlo několikrát spatřeno během rychlostních testů na letišti v Jižní Kalifornii.
Model nazvali „letoun-střela“ kvůli tvaru trupu v podobě kapky. Přístroj řízený jedním pilotem dokáže, jak říkají, vzlétat a přistávat na jakémkoli letišti díky zvláštní konstrukci.
V patentu se uvádí přibližná rychlost letounu, asi 740 – 820 km za hodinu v maximální výšce 20 km.
Druhé populární jednomotorové turbovrtulové letadlo, Pilatus PC-12, dokáže vyvinout maximální rychlost pouhých 530 km za hodinu, a potřebuje mnohem víc paliva, jeden galon na 8 km letu oproti stejnému objemu na 50 km letu Celery 500L.
Konstruktéři jsou přesvědčeni, že toto letadlo bude průlomem na trhu civilní letecké dopravy, poněvadž výdaje na jeho provoz budou mnohem nižší než u všech konkurentů.
Na konci loňského roku média informovala o tom, že český předsériový letoun L-39NG nové generace po mnoha letech vývoje poprvé vzlétl v prosinci. Letadlo bude sloužit jako cvičný i jako lehký bitevník. Letoun se vznesl do výšky více než 1 500 metrů a po 30 minutách testovacího letu úspěšně přistál na letišti ve Vodochodech.
Podle pilota Jahody stroj letěl mimořádně dobře a zcela splnil očekávání z pohledu stability a ovladatelnosti. „Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající," dodal Jahoda.
L-39NG je jednomotorovým dvoumístným strojem s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display).
Podle svých vlastností český letoun je jedinou dostupnou platformou na trhu schopnou provádět základní, pokračovací a taktický výcvik. Společnost už má objednávky na 38 nových letounů. Jen během letošního roku Aero uzavřelo několik obchodních dohod se zákazníky. Například se Senegalem, portugalskou soukromou společností SkyTech a americkou soukromou společností RSW.