Při vyšetřování leteckých neštěstí letadel typu Boeing 737 MAX Senát USA dospěl k závěru, že korporace Boeing nesprávně trénovala piloty během certifikačních zkoušek. Lety těchto letadel byly proto pozastaveny. (Foto: Wikimedia)
„Během recertifikačních zkoušek Boeing 737 MAX nepatřičným způsobem ovlivnil simulátor lidského faktoru během testování reakcí pilota, předpokládalo se selhání stabilizačního systému letadla,“ uvádí se ve vyšetřovací zprávě Senátu.
Kromě jiného se uvádí, že pracovníci Boeingu mohli mít vliv na piloty, kteří procházeli testy, a dopředu je upozorňovat na to, co mají dělat.
„FAA i Boeing se snažily utajit důležité informace, což mohlo způsobit tragédie s letadly 737 MAX,“ uvádí se ve zprávě.
Senát také objevil množství porušení v oblasti bezpečnosti nejenom ze strany korporace Boeing, ale i ze strany amerického Federálního úřadu pro letectví.
Modely 737 MAX byly vyřazeny z provozu v USA i mnoha dalších zemích poté, co došlo k nehodě dvou letadel tohoto typu. V březnu v roku 2019 se Boeing 737 MAX letecké společnosti Ethiopian Airlines zhroutil nedaleko od etiopského města Debre Zeit. Na palubě se nacházelo 157 osob, všichni zahynuli. V říjnu roku 2018 mělo nehodu stejné letadlo společnosti Lion Air, následkem katastrofy zemřelo 189 lidí.
V říjnu roku 2019 skupina mezinárodních expertů JATR (Joint Authorities Technical Review) nalezla několik nedostatků při certifikaci letadel typu 737 MAX, kterých se měla dopustit společnost Boeing a Federální úřad pro letectví USA. Experti se domnívají, že důležité informace, týkající se korekce manévrování (MCAS) nebyly uvedeny Federálním úřadem pro letectví v plném objemu. Kromě toho regulátor dal společnosti Boeing nadměrné pravomoci v procesu certifikace.
Zdroj: theguardian.com