Jako by v dnešní době nebylo dost důvodů k obavám, nová zpráva agentury Bloomberg upozorňuje na stále přetrvávající riziko pro letecké cestující: sebevražedné piloty leteckých společností. (Foto: Flickr)

Toto nebezpečí zdůraznila březnová havárie letu 5735 společnosti China Eastern Airlines, při níž zahynulo 132 lidí. Podivná trajektorie letadla okamžitě vyvolala podezření na vraždu a sebevraždu: Boeing 737-800 se z cestovní výšky vrhl do téměř vertikálního střemhlavého letu a během dvou děsivých minut se propadl do výšky více než 25 000 stop, přičemž informace ze záznamníku letových údajů ukazují, že střemhlavý let byl zahájen pomocí ovládacích prvků v pilotní kabině.

Video pořízené ze země zachytilo, jak se letadlo řítí k zemi přídí napřed jako upuštěná šipka:

Podle výpočtů agentury Bloomberg představují sebevraždy pilotů druhou nejčastější příčinu úmrtí v civilním letectví za posledních deset let – nicméně „pokud se havárie China Eastern potvrdí jako poslední taková sebevražda, bude to znamenat, že od začátku roku 2021 počet úmrtí způsobených úmyslnými činy převýšil všechny ostatní příčiny“.

Samozřejmě platí, že čím menší je časový vzorek, tím spíše lze pozorovat mimořádné výsledky. Bez ohledu na to je však zřejmé, že – vzhledem k tomu, že poruchy letadel a chyby pilotů jsou naštěstí příčinou mnohem menšího počtu úmrtí než před pouhými dvěma desetiletími – sebevraždy pilotů tvoří stále větší část úmrtí.

Průzkumy mezi leteckými piloty ukazují, že míra jejich úvah o sebevraždě kopíruje míru úvah o sebevraždě u široké veřejnosti – 4 až 8 % pilotů na ni pomýšlelo. Odhalení takových sklonů je nesmírně obtížné a pachatelé sebevražedných letů v minulosti zpravidla nedali najevo, o čem uvažují.

Mezi významné potvrzené nebo podezřelé sebevražedné lety pilotů patří např:

  • Let Germanwings 9525 (2015). V případě, kdy zpětný pohled je trýznivý, druhý pilot, který se léčil ze sebevražedných myšlenek, zamkl pilota v kokpitu a nastavil autopilota tak, aby letoun Airbus 320-211 narazil do hory ve francouzských Alpách severozápadně od Nice. Kopilot své psychické problémy před leteckou společností tajil.
  • Let 370 malajsijských aerolinií (2014). Boeing 777-200ER letící z Kuala Lumpuru do Pekingu se těsně před dosažením Vietnamu otočil a přeletěl Indický oceán, kde se pravděpodobně zřítil. Odpovídač letadla byl vypnutý přibližně v době, kdy se odchýlilo od plánu. Navzdory nejnákladnějšímu pátrání v historii letectví se letadlo nikdy nenašlo – pouze kusy, které se rozletěly do velkých vzdáleností.
  • Let 470 společnosti LAM Mozambique Airlines (2013). V polovině cesty k cíli se dvoumístné letadlo Embraer E190 zřítilo do národního parku v Namibii. Vyšetřovatelé zjistili, že pilot poté, co zamkl druhého pilota v kokpitu, ručně upravil nastavení autopilota. Záznamník hlasu v pilotní kabině zachytil zvuk bouchání na dveře pilotní kabiny.
  • Let EgyptAir 990 (1999). Třicet minut po odletu z newyorského letiště JFK přešel Boeing 767-300 náhle do rychlého klesání, při kterém se přiblížil rychlosti zvuku. Poté se vyrovnal a nabral výšku, než přešel do závěrečného, osudného klesání. Vyšetřovatelé NTSB zjistili, že druhý pilot požádal o převzetí řízení. Když kapitán odešel na toaletu, autopilot byl odpojen. Když se pilot vrátil, zeptal se: „Co se děje? Co se děje?“ Druhý pilot opakovaně odpověděl: „Spoléhám na Boha.“ „Ne,“ odpověděl druhý pilot.

Zdroj: bloomberg.com