Auta, nákladní vozy a autobusy se samořídícími funkcemi by mohly jezdit po britských dálnicích již příští rok a plně autonomní vozidla by se na silnicích mohla objevit do roku 2025 podle plánů, které byly představeny v pátek. (Foto: Flickr)
Ministerstvo dopravy, které investuje 100 milionů liber, zveřejnilo strategický dokument, podle něhož by odvětví samořízených vozidel mohlo vytvořit až 38 000 pracovních míst a přinést britské ekonomice 42 miliard liber.
Ministr dopravy Grant Shapps uvedl:
„Přínosy samořízených vozidel mohou být obrovské. Nejenže mohou zlepšit přístup lidí ke vzdělání a dalším důležitým službám, ale samotné odvětví může vytvořit desítky tisíc pracovních příležitostí po celé zemi. A co je nejdůležitější, očekává se, že díky nim budou naše silnice bezpečnější, protože se sníží nebezpečí chyb řidičů při dopravních kolizích.“
Ministerstvo dopravy uvedlo, že vozidla, která by mohla sama jezdit po dálnicích, by mohla být v prodeji již příští rok a plně autonomní autobusy a dodávky by se mohly na silnicích objevit do roku 2025.
Vláda uvedla, že věří, že technologie samořízení pomůže lidem, kteří se nenaučili řídit nebo jsou starší a zdravotně postižení, a také zvýší bezpečnost silničního provozu tím, že odstraní prvek lidské chyby. Na rozdíl od lidí netrpí počítače únavou nebo ztrátou koncentrace.
Ministerstvo dopravy uvedlo, že 34 milionů liber bude vyčleněno na výzkum toho, jak se auta bez řidiče chovají za špatného počasí a jak spolupracují s chodci, cyklisty a ostatními vozidly.
Potenciál pro revoluci v životě lidí
Ministr obchodu Kwasi Kwarteng řekl:
„Samořízená vozidla mají potenciál revolučně změnit životy lidí, zejména tím, že pomohou těm, kteří mají problémy s pohybem nebo jsou závislí na veřejné dopravě, aby se dostali do zaměstnání, místních obchodů a důležitých služeb, na nichž jsme všichni závislí.“
Nedatovaná fotografie rozvážkové dodávky R1 společnosti Nuro bez řidiče, naložené potravinami Kroger, která se začala testovat v roce 2018 ve Scottsdale v Arizoně. (Kroger/Reuters)
V červnu výbor pro dopravu Dolní sněmovny oznámil, že zahajuje vyšetřování možných důsledků samořízených vozidel na britských silnicích.
Mnoho moderních automobilů je již vybaveno systémy automatického nouzového brzdění – které mají přednost před řidičem – a dalšími formami „asistované jízdy“, ale minulý měsíc Aliance britských řidičů vyzvala vládu, aby nešla dále a nezaváděla technologii inteligentního asistenta rychlosti (ISA) povinně do všech britských vozidel.
Některé verze ISA obcházejí řidiče a automaticky snižují rychlost vozidla, pokud překročí povolenou rychlost.
Prezident AA Edmund King uvítal vládní iniciativu, ale uvedl: „Vláda se rozhodla, že bude muset zavést systém rychlé jízdy:
„Je to poměrně velký skok od asistované jízdy, kdy má řidič stále kontrolu nad vozidlem, k samořízené jízdě, kdy kontrolu přebírá auto. Je důležité, aby vláda provedla studii, jak by tato vozidla spolupracovala s ostatními účastníky silničního provozu na různých silnicích a za měnících se povětrnostních podmínek.“
„Konečná cena, pokud jde o záchranu tisíců životů a zlepšení mobility starších a méně pohyblivých osob, však stojí za to,“ dodal.
Samořízená auta zkouší řada společností, včetně Mercedesu, General Motors, Amazonu a Googlu. Společnost Tesla na začátku tohoto roku uvedla, že automatický navigační software pro automobily je jednou z jejích hlavních priorit.
Zdroj: theepochtimes.com