Regulátoři Evropské unie ve středu informovali společnost Google, že „porušila antimonopolní pravidla EU tím, že narušila hospodářskou soutěž v odvětví reklamních technologií“. Regulátoři se snaží rozbít reklamní impérium americké nadnárodní technologické společnosti.

Evropská komise, antimonopolní regulátor Evropské unie, uvedla, že „Google zneužíval svého dominantního postavení“ při nákupu a prodeji online reklamy v aplikacích a na webových stránkách třetích stran.

Komise uvedla, že podle jejího předběžného názoru musí Google prodat segmenty svého reklamního podnikání, aby vyřešil „inherentní střety zájmů“ v digitální reklamě. Nebylo však uvedeno, co má být prodáno. Regulační orgány uvedly, že Google „má dominantní postavení“ na „obou stranách trhu se svým reklamním serverem pro vydavatele a se svými nástroji pro nákup reklamy“.

„Komise předběžně shledává, že v tomto konkrétním případě bude behaviorální nápravné opatření pravděpodobně neúčinné, aby se zabránilo riziku, že společnost Google bude pokračovat v takovémto sebeprosazujícím jednání nebo se zapojí do nového jednání. Společnost Google působí na obou stranách trhu se svým reklamním serverem pro vydavatele a se svými nástroji pro nákup reklamy a na obou stranách zaujímá dominantní postavení. Kromě toho provozuje největší burzu reklamy. To vede k tomu, že se společnost Google dostává do přirozeného střetu zájmů. Komise se proto předběžně domnívá, že obavy z narušení hospodářské soutěže by vyřešil pouze povinný odprodej části jejích služeb ze strany společnosti Google.“

Oznámení EU přichází několik měsíců poté, co americké ministerstvo spravedlnosti a osm států podalo žalobu kvůli reklamnímu byznysu společnosti Google s tvrzením, že nezákonně monopolizuje trh s online reklamou. Jedná se o druhou antimonopolní žalobu, kterou federální úřady v USA podaly proti reklamnímu impériu společnosti.

„Po dobu 15 let společnost Google prováděla protisoutěžní jednání, které jí umožnilo zastavit vzestup konkurenčních technologií, manipulovat mechanismy aukcí, izolovat se od konkurence a nutit inzerenty a vydavatele, aby používali její nástroje,“ napsal v lednu v tiskové zprávě generální prokurátor Merrick Garland.

Výsledek těchto tří případů by mohl mít rozsáhlé důsledky pro mateřskou společnost Googlu, Alphabet, která v loňském roce zaznamenala zisk 60 miliard dolarů z reklamy.

„Google je tedy přítomen téměř na všech úrovních takzvaného adtech dodavatelského řetězce. Předběžně se obáváme, že Google mohl využít svého postavení na trhu ke zvýhodnění vlastních zprostředkovatelských služeb. Tím možná poškodil nejen konkurenty Googlu, ale také zájmy vydavatelů a zároveň zvýšil náklady inzerentů. Pokud by se to potvrdilo, byly by praktiky společnosti Google podle našich pravidel hospodářské soutěže nezákonné,“ uvedla v prohlášení Margrethe Vestagerová, výkonná místopředsedkyně Evropské komise, která dohlíží na digitální politiku a politiku hospodářské soutěže.

Začátkem tohoto týdne deník The Wall Street Journal informoval, že EU zvažuje, že nařídí rozdělení reklamních technologií společnosti Google. A vzhledem k tlaku na obou stranách Atlantiku se zdi kolem reklamního byznysu Googlu uzavírají.

Zdroj: ec.europa.eu