V postepidemické éře přinesou inteligentní nemocnice s „digitálním mozkem“ pacientům lepší zkušenosti. (Foto: Emoyo)
V neděli se ve východočínském městě Hangzhou (Chang-čou) v provincii Zhejiang (Če-ťiang) konalo fórum s tématem „Nová lékařská infrastruktura, inteligentní nová budoucnost“. „Inteligentní nemocnice se stává ve zdravotnickém průmyslu módním slovem, a tento koncept se neustále aktualizuje,“ uvedl to ředitel Institutu pro medicínskou správu Čínské národní komise pro zdraví Ye Quanfu (Je Čchüan-fu), prostřednictvím video-odkazu.
V srpnu 2014 vydala Čína „Hlavní stanoviska k podpoře zdravého rozvoje inteligentních měst“, bylo to poprvé, co byla navržena výstavba „inteligentních nemocnic“. Poté vydaly ústřední a místní vlády řadu politik, které měly urychlit rozvoj výstavby „inteligentních nemocnic“.
„Čínské nemocnice jsou v kritické fázi informatizace směřující k inteligenci,“ poznamenal Ye. Inteligentní nemocnice znamená inteligentní lékařskou péči, inteligentní správu, inteligentní služby a inteligentní ošetřovatelství, uvedl Ye a dodal, že se od vypuknutí epidemie COVID-19 hodnota inteligentních nemocnic stala ještě výraznější.
„Díky telemedicíně, přesným online schůzkám a analýze velkých dat hrála chytrá zdravotnická služba nezastupitelnou roli při snižování kontaktu s davem, při podpoře rozhodování o prevenci epidemie a zlepšování léčebných plánů a dále podporovala implementaci inteligentních nemocnic v Číně a také podporovala přijetí lidmi,“ vysvětlil Ye.
Nemocnice Zhejiang je praktickým příkladem zkoumání konceptu inteligentní nemocnice. V posledních letech pomocí „digitálního mozku“ zkoumala nové inteligentní technologie, podporovala rychlý rozvoj inteligentní diagnostiky a léčby, inteligentní detekci a inteligentní zobrazování. Nemocnice neustále shromažďovala data a zkoumala použití velkých dat na podporu přesnějšího klinického rozhodování, tím účinně zlepšila zkušenosti pacientů a poskytla odkaz na moudrost domácích nemocnic v Číně.
Ve skutečnosti již před 10 lety zahájila provincie Zhejiang průzkum v oblasti chytrých nemocnic. Vybudovala společný a efektivní integrovaný diagnostický a léčebný model celého procesu a zahájila konstrukci projektu, který v provincii dosáhl plného pokrytí jednoho města jako jednotky. Provincie také spustila splikaci „Zhejiang Health Navigation App“, která integruje funkce jako registrace jedním tlačítkem a lékařskou navigaci v celé provincii.
Podle Yu Xinle (Jü Sin-le), zástupce ředitele Zhejiangské provinční zdravotní komise, byly inteligentní nemocnice v Zhejiangu v letošním roce také spojeny s odděleními městského managementu a městskými digitálními mozky, což nejen otevřelo body nemocnice související s lékařskou službou, ale také to řeší parkování a stravování a některé další problémy v procesu lékařského ošetření prostřednictvím propojení různých městských oddělení.
„Nyní, když jedeme do nemocnice, doba parkování se zkracuje, zkracuje se také čekací doba, klesá také průměrný pobyt lidí v nemocnici. Průměrný pobyt v nemocnicích v prvních třech nemocnicích poklesl z 8,61 dne v roce 2016 na 6,9 dne v roce 2019 a nadále klesá,“ uvedl Yu.
Některá další města v Číně také energicky podporují transformaci chytré lékařské péče. Například od dubna 2016 provinční nemocnice v Anhui (An-chuej) ve střední části Číny také propaguje multifunkční samoobslužný systém. Prostřednictvím multifunkčních samoobslužných zařízení v nemocnici mohou pacienti žádat o lékařské karty, dobíjet karty, sjednávat schůzky a platit poplatky.