RAKOUSKO – Po německých spisech RKI je nyní možné nahlédnout také do některých zápisů z jednání komise Corona v Rakousku. (Foto: Flickr)
Přestože se zde podrobně diskutovalo o problému falešně pozitivních testů, vláda se snažila zavést režim volných testů.
Přitom vědomě připustila, že desítky tisíc zdravých lidí budou neoprávněně zbaveny svobody. To, co se nepodařilo v lednu 2021, bylo zavedeno s režimem 3G.
Vláda vyhlásila výluku od 26. prosince 2020 do 24. ledna 2021, ačkoli v plánu bylo, že se lidé budou moci „svobodně testovat“ během nadcházejících hromadných testů od 15. ledna 2021.
[1] Opozice spojila své síly a postavila se proti „plánům bezplatného testování“ turecko-zelené vlády a vláda přiznala porážku ještě před vynesením konečného rozsudku ve Spolkové radě. SPÖ, FPÖ a NEOS v ní měly většinu a mohly zákon odložit až o osm týdnů.
[2] Hromadné testování mimo uzavřené prostory by vedlo k tomu, že by desítky tisíc zdravých lidí byly kvůli falešně pozitivním testům poslány do ještě přísnější izolace bez povolení.
Hromadné testování – navzdory důkazům o opaku
Z (neúplného) zápisu z jednání komise Corona, který dnes, 30. března 2024, zveřejnil na Twitteru moderátor zpravodajství ORF Martin Thür, jasně vyplývá, že již předem bylo známo, že „volné testování“ a hromadné testy by byly zcela zbytečné. Vláda však chtěla toto opatření prosadit při plném vědomí skutečností – v rozporu se všemi důkazy.
Již na 13. zasedání komise Corona 19. listopadu 2020 se hovořilo o tom, že při prevalenci 1 % populace lze očekávat kromě 10 000 správně pozitivních testů také 20 000 falešně pozitivních testů na 1 milion testovaných osob.
Právní kvalifikace: Existuje tedy podezření, že se jednalo o pokus zbavit svobody desítky tisíc lidí bez povolení, což bylo – přinejmenším podmíněně – záměrné, neboť vláda si byla vědoma problému s falešně pozitivními testy. Izolace nebo karanténa je zbavením svobody podle zákona o ochraně osobní svobody (PerFrSchG) a článku 5 Evropské úmluvy o lidských právech (EÚLP), jak objasnil Ústavní soud ve svém rozhodnutí E1737/2021.
[3] Tento příkaz je proto třeba z právního hlediska posuzovat stejně jako zadržení. Nezákonné zbavení osobní svobody je trestným činem podle § 99 StGB [4].
I přes známé problémy byl později zaveden režim 3G. To mělo za následek tisíce neoprávněných segregací. Opatření bylo zcela nepřiměřené a osobní a ekonomické škody pro postižené osoby byly obrovské.
Tento postup opět působivě dokládá, že se vláda necítila být vázána základními právy a svobodami zakotvenými v ústavě a neřídila se posudky odborné komise, kterou jmenovala.
Všechny tyto události nyní vyžadují podrobné politické a právní objasnění. Kromě toho je samozřejmé, že všechny protokoly o koronavirech a jejich technická zdůvodnění musí být okamžitě zpřístupněny veřejnosti bez redakčních úprav.
Zdroj: tkp.at