Uzavření ruského vzdušného prostoru pro některé mezinárodní dopravce, včetně mnoha evropských, donutilo letecké společnosti hledat alternativní trasy. (Foto: FlightRadar)

Pro některé lety, například ty, které spojují Evropu a jihovýchodní Asii, je to obzvláště problematické, protože Rusko, největší země světa, stojí přímo mezi nimi.

Problém nejlépe ilustruje let společnosti Finnair z Helsinek do Tokia. Před invazí na Ukrajinu letadla finského národního dopravce vzlétala a rychle se stáčela do vzdušného prostoru sousedního Ruska, který překračovala na vzdálenost více než 3 000 kilometrů.

Poté by vstoupila do Číny poblíž její severní hranice s Mongolskem, letěla by v jejím vzdušném prostoru asi 1 000 mil a poté by opět vstoupila do Ruska severně od Vladivostoku.

Nakonec by přeletěly Japonské moře a stočily se na jih k letišti Narita. Cesta by trvala v průměru necelých devět hodin a urazila by téměř 5 000 mil.

Linka Japan Airlines z Londýna do Tokia před začátkem konfliktu a po něm.

Poslední takový let odletěl 26. února. Následující den Rusko zakázalo Finsku využívat svůj vzdušný prostor, což si vynutilo dočasné zrušení většiny asijských destinací společnosti Finnair, včetně Jižní Koreje, Singapuru a Thajska.

Trasy letu AY73 společnosti Finnair před uzavřením ruského vzdušného prostoru a po něm.

V té době však již plánovači tras letecké společnosti dlouho pracovali na nalezení řešení. „První velmi hrubý výpočet jsme provedli asi dva týdny před skutečným uzavřením vzdušného prostoru,“ říká Riku Kohvakka, manažer plánování letů ve společnosti Finnair.

Řešením byl přelet nad severním pólem.

Finnair rozdává „diplomy“ a nálepky, které potvrzují, že cestující přeletěli severní pól.

Zdroj: cnn.com