Co odhaluje odtajněná komplexní zpráva Pentagonu o testech bojového letounu F-35 společnosti Lockheed Martin Corp., nejdražšího amerického zbraňového systému? (Foto: Flickr)

Odhaluje, že šest let bojových testů bylo poznamenáno zpožděním spolehlivosti a údržby, zbraněmi, které nestřílejí přímo, a nevyřešenými obavami ohledně schopností kybernetické obrany.

„Celková spolehlivost, udržovatelnost a dostupnost americké flotily zůstává pod očekáváním služby,“ uvedl ředitel operačního testování a vyhodnocování v redigované verzi únorové zprávy, kterou získal washingtonský Project on Government Oversight prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím. 

Podle Grega Williamse, ředitele Centra pro obranné informace POGO, zpráva odhaluje dostatek znepokojivých perliček, takže nastupující Trumpova administrativa bude pravděpodobně chtít celkovou revizi neredigovaného nástinu zprávy, který se týká bolestí hlavy v oblasti připravenosti, údržby a logistiky. 

„Trumpova administrativa by měla mít na paměti, že s letouny F-35 létáme už 18 let a stále je nedokážeme udržovat, udržet jejich stealth plášť v neporušeném stavu nebo střílet z nich rovnou,“ uvedl Williams v prohlášení. 

„Stávalo se, že plánované letouny nebyly k dispozici, protože nebyly dokončeny požadované opravy nebo nebyly k dispozici náhradní díly,“ uvedl zkušební úřad. Jindy zase došlo k poruchám letounů po vzletu ještě před zahájením plánovaných testů, uvedl úřad.

Celkově bylo „nasazeno méně letadel a odlétáno méně letů, než bylo plánováno,“ a to kvůli nedostatkům v údržbě a spolehlivosti, které ovlivnily způsobilost letadel, uvedl úřad.

Mezi problémy, které zpráva identifikuje, patří např:

  • Systém automatické diagnostiky závad letadla vysílal falešné poplachy rychlostí jeden za hodinu, zatímco požadavek byl jeden za 50 hodin.
  • Opravy letounu F-35 „trvají nejméně dvakrát déle, než je požadováno“ ve srovnání s formálními požadavky, částečně proto, že „nízká poruchovost kritických dílů významně přispěla k nízké dostupnosti“ pro mise a „kritické poruchy jsou relativně rovnoměrně rozloženy mezi mnoho různých součástí“.
  • Letouny často létaly na testovací mise s vnějšími stealth potahy, technicky známými jako „málo pozorovatelné“, které potřebovaly opravu. „Údržba, jako je obnova málo pozorovatelných systémů, byla často odkládána, aby letadla mohla pokračovat v letu,“ uvádí se ve zprávě. Žádný z modelů letectva a námořnictva neprováděl mise, když byl plně skrytý.
  • Kanon ráže 25 mm namontovaný na variantě F-35 pro letectvo nedokázal zasáhnout cíle „kvůli problémům s konstrukcí a instalací“, a to i přes několikaleté úsilí o nápravu.
  • Podrobnosti o schopnosti letounu F-35 odolat kybernetickým útokům na 24 nejcitlivějších systémů byly redigovány, ačkoli v neredigované části se uvádí, že „znalosti o skutečné zranitelnosti letounu jsou omezené“, a programová kancelář byla vyzvána, aby poskytla letoun, „který umožní úplné, komplexní testování v reprezentativním prostředí kybernetických hrozeb“.
  • Letoun F-35 je určen k boji s nejmodernějšími stíhačkami „5. generace“, jako jsou ty, které nasadila Čína, ale „pouze v jedné zkoušce byl použit protivníkův letoun 5. generace“.
  • Stíhačky letectva a námořní pěchoty vyžadovaly nadměrnou „logistickou stopu“ podpůrného vybavení a náhradních dílů pro nasazení v zahraničí na pozemních základnách nebo obojživelných plavidlech.

Zdroj: bnnbloomberg.ca