Omezovače rychlosti jsou od 7. července 2024 povinné ve všech nových autech, ale co to znamená pro motoristy a spotřebitele? (Foto: Flickr)

Všechny nové automobily prodávané v Evropské unii od 7. července 2024 musí být ze zákona vybaveny inteligentním asistentem rychlosti (ISA). To znamená, že výrobci budou nuceni aktualizovat všechny vozy uvedené na trh před červencem 2022, kdy byly systémy ISA poprvé nařízeny pro nově uváděné modely.

Ačkoli toto pravidlo EU nemá ve Spojeném království žádnou právní platnost, výrobci prodávající vozy na celém kontinentu od zavedení tohoto zákona o uvádění nových modelů na trh před dvěma lety neprojevili žádný náznak ochoty poskytnout britským zákazníkům varianty bez systému ISA.

Systém ISA, který evropští zákonodárci propagují jako opatření pro bezpečnost silničního provozu, je také součástí rostoucího technologického zatížení kupujících nových automobilů. K určení rychlostního limitu na daném úseku silnice využívá kamery, které rozpoznávají značky omezující rychlost, a také údaje z GPS a satelitních navigačních systémů. Pokud vůz tento limit překročí, upozorní řidiče na překročení rychlosti zvukovým signálem nebo jiným varováním – například „haptickou“ vibrací volantu nebo plynového pedálu. Pokud řidič nereaguje a nepřehlasuje systém brzděním – nebo dokonce zrychlením, pokud to okolnosti vyžadují -, vůz pomalu sníží výkon a automaticky zpomalí na limit. Řidiči mají v současné době možnost systém omezovače rychlosti ISA vypnout, ale podle nařízení EU se musí systém ISA automaticky nastavit na „zapnuto“ při každém nastartování vozidla.

Přestože obchodníci s rychlostí a neopatrní řidiči zatím nebudou svými vozy automaticky omezováni, systémy ISA by mohly být krokem k zavedení plně automatizované kontroly rychlosti. Nedávno jsme informovali o projektu „geofencingu“ rychlostních limitů, který zkoumá společnost Ford v Kolíně nad Rýnem a který brání řidičům překračovat rychlost v předepsaných zeměpisných oblastech, a kontrola rychlosti je také klíčovou součástí očekávaného pokroku v oblasti autonomních nebo samořídicích technologií.

Ačkoli pravidla EU byla uplatněna po brexitu, takže nejsou automaticky přijata ve Spojeném království, existuje velká šance, že zde získáme stejné systémy bez ohledu na jakékoli vládní opatření. Hlavním motorem bude tlak ze strany bezpečnostního testovacího orgánu Euro NCAP a snaha výrobců mít společné díly, aby ušetřili výrobní náklady a složitost.

Přestože odcházející konzervativní vláda vyloučila zavedení povinného systému ISA, je docela možné, že nová labouristická vláda zaujme jiný přístup, pokud bude usilovat o užší sladění s Evropskou komisí.

Proč EU zavedla omezovače rychlosti?

Jedním slovem kvůli bezpečnosti. Hlavním zastáncem ISA je Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC), která tvrdí, že tento krok sníží počet kolizí o 30 % a počet úmrtí na silnicích o 20 %. Cílem EU je do roku 2050 dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích.

Uvádí se, že systém ISA by spolu s dalšími opatřeními, která budou zavedena ve stejnou dobu, jako je standardní autonomní nouzové brzdění (AEB), mohl do roku 2038 zabránit 140 000 vážným zraněním při dopravních nehodách.

Organizace EuroNCAP, která se zabývá nárazovými testy, s tím souhlasí: „Větší dodržování rychlostních limitů zabrání nehodám a zmírní následky těch, ke kterým dojde“.

Jak fungují omezovače rychlosti ISA?

Mnoho nových automobilů je již vybaveno technologií, která jim umožňuje autonomně omezovat rychlost. Díky kombinaci kamer rozpoznávajících rychlostní značky, satelitní navigace a chytrého softwaru může auto kdykoli zjistit, kde se nachází, jak rychle jede a jaký je rychlostní limit. Poté může omezit výkon motoru, aby nemohl překročit rychlostní limit. Jedná se o formu inteligentního adaptivního tempomatu, který je neustále zapnutý.

Můžete vypnout omezovače rychlosti ISA?

V této fázi vývoje ano, systém lze vypnout, ale musíte jej deaktivovat na začátku každé jízdy. Jinak se automaticky zapne při každém zapnutí a rozjezdu vozidla.

Pokud dostatečně silně sešlápnete plynový pedál, můžete systém omezující rychlost v reálném čase také zrušit – například pro dokončení předjížděcího manévru. Systémy budou pravděpodobně doprovázeny řadou haptických (komunikac, vizuálních a zvukových výstražných signálů, které vás upozorní na překročení povolené rychlosti. Přesné vlastnosti systémů se budou u jednotlivých výrobců lišit.

Tato technologie není spolehlivá a automobily, které se spoléhají pouze na kamery rozpoznávající značky, by mohly být zmateny, pokud na silnici není žádná značka, například na výpadovkách mezi dálnicemi. Nechtěli byste být omezeni na rychlost 30 km/h, když se připojujete k dálnici M1.

Některé značky jsou poškozené, chybí, jsou podmíněné dopravními nebo povětrnostními podmínkami a jiné mohou být nečitelné, například ty na dočasných stavbách. Proto lze systémy ISA vypnout.

Bude ISA znamenat konec pokut za překročení rychlosti?

Nebude. Jak již bylo zmíněno, systém budete moci i nadále obejít. Řidič bude stále zodpovědný za dodržování limitů – a to i v případě, že systém ISA nebude fungovat správně. „Řidič je vždy odpovědný za dodržování příslušných pravidel silničního provozu,“ říká Evropská komise a totéž samozřejmě platí i u nás ve Velké Británii.

Jaké další povinné bezpečnostní pomůcky se chystají?

Kromě systému ISA a autonomního nouzového brzdění vyžadují nejnovější předpisy EU pro dnes prodávané automobily také záznamník dat „černé skříňky“, signály nouzového zastavení, systém detekce únavy řidiče a asistent pro udržování v jízdním pruhu.

Zdroj: autoexpress.co.uk