Zvrhlá výstava v jedné newyorské umělecké galerii vyvolává rozruch svou podivnou erotickou expozicí. (Foto: X)
Video s otevřeně sexuální výstavou nazvanou „Kontinentální snídaně“ se tento týden objevilo na sociálních sítích a přimělo mnohé k otázce, zda takzvané „umění“ přispělo lidstvu nějakou hodnotou.
This is a new "art" exhibition in New York by Anna Uddenberg titled "Continental Breakfast".
— Culture Critic (@Culture_Crit) October 2, 2023
How does it make you feel? pic.twitter.com/dej17UsJn7
Bizarní záběry z expozice ukazují dvě ženy sedící na dvou aparátech, které si polohují obličeje do opěrky hlavy ve stylu masážního stolu, zatímco zvedají zadní části těla.
Na stránkách Mutual Art se objevilo zdlouhavé vysvětlení BS, co měl exponát představovat:
Anna Uddenbergová provokuje naši ochotu podřídit se, bere anestetickou armaturu našeho stále více automatizovaného prostředí a deformuje ji do sexualizovaných pseudofunkčních soch. Díla na výstavě Kontinentální snídaně hovoří konkrétně o těle jako o statku, který je třeba modifikovat, ovládat, aby se vzdala autonomie ve prospěch uživatelsky přívětivých technologií. Podobně jako ve smluvní dohodě BDSM je tělo záměrně podporováno, chyceno do pasti, hýčkáno a nakonec učiněno nepoužitelným, a to vše při vystavení pro veřejnou spotřebu. Uddenberg si klade otázku, do jaké míry jsme dobrovolně sváděni algoritmy ve světě, který je stále více řízen daty.
Sochy čerpají z estetiky sedadel leteckých společností, nemocniční architektury a hotelového designu a vyjadřují hyperfunkčnost nepřístupnou lidskému použití. Uddenbergovo dílo se zhmotňuje na erodující hranici mezi objektem a člověkem. Modifikace těl prostřednictvím digitálních a lékařských postupů a humanizace průmyslového designu prostřednictvím dotykových obrazovek, organických tvarů a ergonomického designu se v Uddenbergově díle střetávají.
Kontinentální snídaně rozvíjí Uddenbergovu fascinaci funkčností jako způsobem ovládání. Ve snaze zefektivnit život nakonec měníme své pojetí sebe sama na rytmické dopaminové kapání aktualizací, notifikací a nadbytku informací. Název odkazuje na snídaně zdarma nabízené v hotelech, repliku lehkých ranních jídel běžných na celém evropském kontinentu. Simulakra snídaně nabízené tělu na cestách. Zdánlivě luxusní, aspirační hodnoty se promítají do levného, průměrného jídla. Podobně jako u jídla v letadle se tělo v tranzitu snaží napravit svou autoritu, když se podřizuje kontrolovanému prostředí. Hotel, jediná dominová kostka v řetězci událostí ve městech, která jsou stále více nehostinná pro všechny kromě ultrabohatých. Uddenberg převádí symbolické hodnoty textur nemovitostí, „kůže“, dýhy a lesku ocelových blokád pro kontrolu davu do sochařské materiality. Tyto kvazifunkční objekty finanční nadvlády poskytují jeviště, na němž se performeři vzdávají své tělesné autonomie. Naše chování uvízlé ve zpětnovazební smyčce „uživatelsky přívětivé“ technologie, rozhraní a průmyslového designu se deformuje při navigaci ve fyzické i digitální sféře.
Umělecká výstava byla na sociálních sítích široce kritizována a zesměšňována.
Why are artists like this? pic.twitter.com/bzjUlnYzxu
— Culture Critic (@Culture_Crit) October 2, 2023
Pokud se zdá, že instalace má více společného s BDSM fetišem než s uměním, je to proto, že její autorka Anna Uddenbergová pravidelně vytváří bizarní sexualizovaná díla, která mají urážet smysly, jak dokládají fotografie jejího „umění“ na Instagramu.
Zdroj: mutualart.com