TU-160 nabral rychlost a okamžitě nechal vzadu dvě F-35. O veselé příhodě, k níž došlo 3. listopadu nad Japonským mořem, píše čínský portál Sina. (Foto: Militarytoday)
V mezinárodním vzdušném prostoru začaly ruský Tu-160 doprovázet dvě stíhačky páté generace F-35A. Mimochodem, pro podobné případy obvyklý „obřad“ netrval dlouho.
Bombardér vážící 110 tun změnil úhel geometrie křídel a pomocí přídavného spalování bleskově uletěl svým pronásledovatelům. Jeho rychlost přitom přesáhla 2 Ma.
Piloti F-35 dokonce ani nestačili zareagovat na tento manévr, ačkoliv radary ještě mohly zachytit Tu-160, který sám zmizel z jejich zorného pole. Ministerstvo obrany RF zatím tuto událost nekomentovalo.
Podle názoru čínského autora tato událost zahanbila americké stíhačky.
Americké stíhačky páté generace mají řadu podstatných nedostatků, kvůli nimž existuje riziko, že letadla nezvládnou bojové úkoly. Tuto informaci uveřejnil v červnu portál Defense News.
Konkrétně se jedná o typy F-35B a F-35C určené pro vojenské námořnictvo a námořní pěchotu. Dané modifikace jsou schopné létat ve velkých výškách nadzvukovou rychlostí pouze krátkou dobu, jelikož existuje jisté riziko strukturálního poškození, ztráty stealth a detekce nepřítelem.
Tyto problémy byly odhaleny v roce 2011. Během letu F-35B rychlostí Mach 1,3-1,4 se stealth kryt nafoukl a F-35C utrpěla konstrukční poškození.
Podle údajů časopisu byl problém klasifikován prvním, tedy maximálním, stupněm rizika z hlediska ohrožení plnění úkolů. Vedoucí programu F-35, viceadmirál Mat Winter, jménem ministerstva obrany tehdy uvedl, že ministerstvo je připraveno převzít odpovědnost za rizika, ale odstraňovat tyto nedostatky pomocí úplné výměny pokrytí všech letadel nebude, neboť problémy se objevily pouze při přetížení.
Pentagon však nepospíchá s hledáním řešení této situace.
Vedoucí programu F-35, viceadmirál Mat Winter jménem ministerstva obrany uvedl, že ministerstvo je připraveno převzít odpovědnost za rizika, ale odstraňovat tyto nedostatky pomocí úplné výměny pokrytí všech letadel nebude, neboť problémy se objevily pouze při přetížení.
Pentagon zároveň stanovil omezení označující maximální rychlost modelů C a B 1,2 Ma.