Rozvíjející se prostředí lithiových baterií vytváří rozpory i infrastrukturní překážky, které je podle některých třeba řešit co nejdříve. Důležitou součástí je nakládání s odpadem. (Foto: Flickr)

Více než 6 milionů baterií pro elektromobily (EV) skončí do roku 2030 jako šrot a odvětví recyklace a opětovného použití se předhání, aby s nimi udrželo krok. Někteří výzkumníci předpokládají, že jen recyklace bude do roku 2025 představovat odvětví v hodnotě více než 12 miliard dolarů.

Americký prezident Joe Biden chce z Ameriky udělat klíčového hráče v odvětví baterií pro elektromobily prostřednictvím balíčku výdajů ve výši 3,1 miliardy dolarů na výrobu automobilů, které mají přejít od fosilních paliv.

Velká část tohoto snu se upíná k prašnému úseku půdy v nevadské poušti zvanému Thacker Pass. Slouží jako svorník v Bidenově úsilí o zvýšení domácí výroby lithia a většího množství baterií pro elektromobily. Thacker Pass je totiž největší zásobárnou lithia v tvrdých horninách ve Spojených státech.

V současné době dominuje světové výrobě baterií pro elektromobily Čína, kde se vyvíjí více než 80 % všech jednotek.

Zatímco však Bidenova administrativa má v hledáčku první místo ve výrobě baterií pro elektromobily, zasvěcenci upozorňují na pasti v odvětví.

Vzhledem k potenciálně nebezpečnému chemickému složení lithium-iontových baterií pro elektromobily je třeba najít konkrétní řešení dříve, než lavina vybitých baterií skončí na místě a bude čekat na recyklaci jako tikající časovaná bomba.

Lidé, kteří se zabývají prodejem elektromobilů, se při dotazu na to, co se stane se všemi starými bateriemi, snaží vykroutit nebo nabízejí neurčité obecné odpovědi.

Tento pojem je rychle zařazen do velmi široké kategorie recyklace nebo použití pro druhý život, aniž by byly uvedeny podrobnosti o plánování.

Druhý život představuje možnost pro baterie elektromobilů, které již nejsou vhodné pro pohon automobilů, ale jsou vhodné pro alternativní využití, jako je skladování energie.

A přestože je to začátek, zůstává konečná otázka: Jak může Amerika efektivně naložit s miliony zcela vybitých, vadných nebo stažených EV jednotek?

Pro lidi, kteří se specializují na nebezpečný odpad, je nakládání s lithiovými bateriemi vážné téma.

„Pro mě je největší výzvou, kterou vidím, zejména v případě druhého života, bezpečnostní stránka,“ řekl Scott Thibodeau ze společnosti Veolia North America deníku The Epoch Times.

Thibodeau je generálním manažerem environmentálních služeb a řešení ve společnosti Veolia North America, která je druhou největší službou na odstraňování nebezpečných látek ve Spojených státech.

Vysvětlil, že chemický složení lithium-iontových baterií je problematické, protože je nelze skládkovat nebo recyklovat tak snadno jako některé jiné materiály. To vyžaduje zvláštní úpravy v rámci rozvíjejícího se odvětví elektrických vozidel, aby bylo možné zodpovědně rozebrat, zabalit a zlikvidovat staré jednotky.

Tepelný únik

„Balení a logistika není snadná ani levná,“ řekl Thibodeau.

Baterie navíc představují značné nebezpečí požáru.

Na rozlehlém předměstí Chicaga se nachází městečko Morris ve státě Illinois. Kolem poledne 29. června 2021 přijali hasiči oznámení, že v objektu, který mnozí obyvatelé považovali jen za opuštěnou budovu, vypukl požár skladu. Volal někdo, kdo tvrdil, že je zaměstnancem společnosti, která v budově skladuje 200 000 liber baterií, z nichž většina byla lithiová.

Velitel hasičů Tracey Steffes novinářům řekl, že to bylo poprvé, co jeho sbor bojoval s požárem lithia.

Tradiční požáry se zmírňují pomocí vody nebo chemických látek, které přeruší přívod kyslíku. Lithium je však unikátní v tom, že ke svému hoření kyslík nepotřebuje. Jakmile se vznítí, vytvoří něco, co Thibodeau nazval „tepelným únikem“, který je neuvěřitelně náročné kontrolovat.

„Jakmile se baterie dostane do tohoto stavu, zastavit ji je téměř nemožné,“ řekl Steffes novinářům po požáru v červnu 2021.

Zmatení obyvatelé Morrisu byli rychle evakuováni ze čtvrtí v blízkosti požáru a trávili hodiny v hotelových pokojích, sledovali kouř plnící oblohu a obávali se o bezpečnost svých domovů.

V tu chvíli se obytní Američané zblízka a osobně seznámili s temnou stránkou lithia.

Nebyl to první incident, kdy se skladování lithiových baterií změnilo v katastrofu, a pravděpodobně nebude ani poslední.

Thibodeau říká, že ačkoli neexistuje jednoduchý způsob, jak uhasit požár lithiových baterií, je řádné proškolení lidí o tom, jak snížit riziko požáru, spolu se správnou manipulací a skladováním, velkým krokem správným směrem.

Recyklace baterií pro elektromobily představuje další významnou překážku. Důvodem je trojice komplikací, mezi něž patří náklady, stávající kapacita pro uspokojení poptávky a prostý fakt, že tyto baterie není snadné recyklovat.

„V současné době se recykluje méně než pět procent lithiových baterií, které dosáhnou konce své životnosti,“ uvedl pro The Epoch Times mluvčí skupiny Greenly, která se zabývá účetnictvím uhlíku.

Zástupce Greenly dále vysvětlil, že ačkoli potenciál pro zvýšení recyklace existuje, u lithium-iontových baterií to není možné, dokud nedosáhnou konce své životnosti.

„Průmysl nezískal znalosti ani zkušenosti potřebné k tomu, aby se naučil tyto baterie recyklovat nebo maximalizovat jejich využití dříve,“ dodali.

Zde přicházejí na řadu aplikace druhého života, které mohou neporuchovým bateriím pro elektromobily zajistit dalších 10 let životnosti. V podstatě také získávají čas na to, aby je dohnaly rozvíjející se recyklační společnosti.

Zdroj: theepochtimes.com