Španělská vláda rozhoduje o novém budoucím projektu. Je třeba přijmout několik dlouhodobých opatření proti změně klimatu a usilovat o větší ochranu životního prostředí.
Plánovaný je mimo jiné zákaz krátkých letů. Zdaňovat se také bude jízda na automobilech podle počtu ujetých kilometrů. Španělská vláda představila příští projekt.
Mezi dlouhodobé plány patří zákaz krátkých letů, zavedení 35hodinového pracovního týdne a poplatky za používání osobních automobilů.
„V následujících týdnech a měsících začne Španělsko velký národní dialog,“ který bude otevřen pro všech sociálních aktérů a instituce, uvedl ve čtvrtek premiér Pedro Sánchez při představení plánu „Espaňa 2050“ v Madridu, na němž se zúčastnil a plán odměnil nadšeným potleskem i místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič.
190 tisíc uprchlíků ročně i víc
Socialistický politik ujistil, že Španělsko bude v roce 2050 „efektivnější, digitálnejšie, ekologičtější a spravedlivější“. Vládní projekt na další tři desetiletí má 50 cílů a devět „klíčových výzev“.
Mezi ně patří dosažení klimatické neutrality, snížení chudoby a sociální nerovnosti nejméně o 50 procent, modernizace trhu práce a posílení sociálního státu. Sánchez chce kromě toho každý rok přijmout 191 tisíc uprchlíků.
„Pokud je dokážeme integrovat více, (255 000), tím lépe,“ říká se ve vizi. Ochránci životního prostředí projekt ocenili, konzervativní opozice však ostře kritizovala.
Sánchez chtěl svým projektem odvrátit pozornost od aktuálních problémů, uvedl vůdce konzervativní opozice Pablo Casado.
Šéf vlády urážel „inteligenci Španělů“ pro naléhavé současné problémy. Občané požadovali řešení důležitých otázek, jako jsou nezaměstnanost a migrační krize, uvedl Casado.
Sdílené vlastnictví a další zákazy
Jedním z problémů, které Španělsko řeší, je nedostatek bytů. V plánu se říká, že „dojde k zohlednění skutečných bytových potřeb obyvatel“.
Na to se v dokumentu zmiňuje několik opatření. Mezi nimi je například výstavba obecních bytů, obývání neobydlených bytů, ale i sdílené vlastnictví domů nebo dočasné vlastnictví domů.
V dokumentu se objevil i tzv. cohousing. Je to život několika generací na jednom místě.
Dokument Espaňa 2050 řeší i otázku stravování. Například by se postupně omezovala konzumace masa a výrobků z něj. Ale na druhé straně se konstatuje, že toto vše „podle dokumentu nezpůsobí zhoršení životních podmínek ani blahobytu občanů“.
Dokument si klade za cíl i změnu v cestování. Přednost by měla mít hromadná a železniční doprava.
Tak například lety na kratší vzdálenosti budou zcela zakázáno. Ostatní budou zdaňovány podle délky letu. Čím kratší let, tím vyšší daň. Podobně to bude is dopravou auty.
Na jedné straně se bude preferovat sdílené vlastnictví, ale také se bude platit daň podle ujetých kilometrů, tím pádem míry škodlivosti pro životní prostředí.
Zdroj: elpais.com