Federální letecký úřad (FAA) vyšetřuje problém týkající se pravosti titanu používaného v letadlech Airbus a Boeing poté, co dodavatel objevil v kovu díry způsobené korozí. (Foto: Flickr)
To vyvolalo podezření, že partner v dodavatelském řetězci mohl zfalšovat dokumentaci, podobně jako v případě skandálu společnosti AOG Technics, který byl odhalen v loňském roce.
Jak uvedl deník The New York Times, partner Airbusu a Boeingu, společnost Spirit AeroSystems, tvrdí, že titan použitý na nedávno vyrobených letadlech obou výrobců mohl být falešně ověřen, což vedlo FAA k zahájení vyšetřování.
Podle prohlášení FAA:
„Společnost Boeing oznámila FAA dobrovolné odhalení týkající se nákupu materiálu prostřednictvím distributora, který mohl zfalšovat nebo poskytnout nesprávné záznamy. Společnost Boeing vydala bulletin, ve kterém uvádí, jakým způsobem by dodavatelé měli zůstat ostražití vůči potenciálnímu výskytu zfalšovaných záznamů.“
Italský dodavatel dílů Titanium International Group zřejmě v prosinci 2023 objevil malé otvory v titanu a rovněž vzbudil podezření ohledně pravosti dokumentace.
O problému informovala společnost Spirit AeroSystems, která následně v lednu 2024 informovala společnosti Airbus a Boeing.
Podle tří anonymních zdrojů blízkých této záležitosti zahrnují dotčené letouny vyrobené v letech 2019 až 2023 a týkají se programů Boeing 737 MAX, 787 Dreamliner a Airbus A220. Konkrétně se jedná o díly používané na:
- Dveře pro cestující a nákladní prostor a součást spojující motory s drakem letadla u letounu 787 Dreamliner.
- Tepelné štíty chránící součást spojující motory s drakem letadla u programů 737 MAX a A220.
Problém byl vysledován až k čínskému dodavateli, který v roce 2019 prodal titan turecké společnosti Turkish Aerospace Industries.
Dokumentace tohoto čínského dodavatele tvrdila, že titan pocházel od jiné čínské firmy Baoji Titanium Industry – společnost Baoji Titanium však potvrdila, že tuto šarži titanu nedodala „a nemá s touto společností žádné obchodní vztahy“.
Zdroj: simpleflying.com