Nepříznivé počasí ve Washingtonu zabránilo tomu, co mělo být prvním významným projevem prezidenta Joe Bidena o zahraniční politice. Projev, který má být přednesen později v týdnu, nastíní jeho vizi a principy role Ameriky v mezinárodním společenství. (Foto: Wikimedia, Gage Skidmore)
Rozruch kolem této události mohl utlumit očekávání, že Spojené státy předělají své čtyřleté dědictví protekcionismu, unilateralismu a odstupování od klíčových smluv a dohod. Je nepopiratelné, že nastíněné zásady by měly dalekosáhlé důsledky, které jsou zřejmé od samého počátku. NBC již dříve v sobotu informovala, že Biden bude klást důraz na obnovení pozice USA na globální scéně.
Je však nutný odlišný přístup k řešení globálních problémů, jelikož administrativa čelí výzvám od Korejské lidově demokratické republiky po Afghánistán. Vysoký úředník administrativy zmínil, že Biden podepíše několik výkonných příkazů podobných Trumpově administrativě, která ale povedou ke spolupráci a angažovanosti místo izolacionismu.
To znamená, že opatrný optimismus spočívá v několika proměnných, jako je rusko-americký vztah, Bidenova politika vůči Pekingu a nakládání s mnohostrannou situací na Středním východě. Před plánovanými poznámkami vedl Biden telefonické rozhovory s tuctem zahraničních vůdců, včetně ruského prezidenta Vladimira Putina.
Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov uvedl, že rozhovory byly zaměřeny na resuscitaci nové smlouvy START (Smlouva o snižování strategických zbraní), která se zaměřuje na snížení počtu odpalovačů strategických jaderných střel na polovinu a zajištění větších opatření k budování důvěry prostřednictvím ověřovacích režimů mezi oběma zeměmi. Přestože Peskov byl rozhodně pozitivním znamením, varoval před takovou nezodpovědností, jako interpretovat situaci jako obnovení americko-ruských vztahů.
Většina z těchto telefonních hovorů měla prolomit ledy a obnovit důvěru mezi spojenci, že Spojené státy jsou připraveny převzít svou globální odpovědnost jako inkluzivní mocnost. Například opětovné připojení se k Pařížské klimatické dohodě přineslo slib vzhledem k tomu, že Bidenův předchůdce odstoupil kvůli tomu, že ustanovení dohody považoval za neúčinná při omezování Číny jako údajného, nestydatého producenta emisí.
Pozemek Bílého domu pokrytý sněhem, 31. ledna 2021. / Getty
Trumpova diplomacie se neústupně snažila spojit americkou averzi k multilaterálním organizacím s institucionální pasivitou vůči Číně, což přineslo pouze mezinárodní izolaci Spojených států. Racionální odstoupení od Pařížské dohody o klimatu na základě zvýšených nákladů pro USA bez výrazného poklesu globálních teplot bylo zamítnuto opětovným připojením k dohodě Bidenem.
Konzervativci ve Spojených státech však nadále považují za problém čínské skleníkové plyny, přičemž Amerika se spoléhá na to, že tržní síly omezí své emise na obyvatele pod vládou Trumpa. Taková tvrzení jsou kontroverzní a Bidenův krok může potenciálně vyústit ve spolupráci s Čínou v oblasti změny klimatu.
Kromě změny klimatu přetrvávají vážné problémy. Neústupnost Íránu ohledně toho, že je na Spojených státech, aby plně dodržovaly jadernou dohodu, znamená, že jeho pozastavení obohacování bude podléhat tomu, zda se Spojené státy vrátí k dohodě.
Americký ministr zahraničí Antony Blinken uvedl, že by bylo předčasné hovořit o sblížení s Íránem, což je možnost, která nadále staví záležitosti Středního východu do choulostivé situace. Naopak, tvrdé rozhovory s regionálními spojenci, jako je Saúdská Arábie a Izrael, o porušování lidských práv, jako jsou osady a riziko zabíjení, naznačují další polarizaci. Jedinou možností je resuscitovat dohodu JCPOA z roku 2015, ale můžeme pouze hádat, zda by prezident ve svém projevu veřejně připustil požadavky íránského vedení.
Silnější vazby s Evropou a Latinskou Amerikou také nezhoršují skutečnost, že mezerou v zahraniční politice USA je i nadále Čína. Dosavadní rétorika administrativy a nárůst proti Pekingu posílily status quo, kterého jsme byli svědky během Trumpovy éry, při absenci konstruktivního dialogu. Rozruch kolem Tchaj-wanu a Xinjiangu jako otázky státní politiky je schválením Trumpovy doktríny provokace a nátlaku. Je nepravděpodobné, že by se Biden pokusil jednat s Čínou, aniž by využil těchto subjektů, což udělá z jednání o státní suverenitě a zahraniční politice USA ve východní Asii zdlouhavý a těžkopádný úkol.
Vize obnovení americké pozice v regionu, ne-li na celém světě, může být snadno narušena, bude-li s některými zeměmi zacházeno jako s hrozbami a s jinými jako se spojenci. Vzhledem k tomu, že jeho projev se má konat v nadcházejících dnech, zůstává ústřední otázkou – může Bidenova administrativa obnovit pozici Ameriky ve světě s nediskriminující inkluzivitou a angažovaností? Pokud ano, byl by to velký úspěch.
Hamzah Rifaat Hussain
AC24.cz je také na Facebooku , Twitteru , Telegramu a GAB.