Letoun F-35B americké námořní pěchoty mohl po katapultáži pilota cestovat ve stavu „zombie“ a jeho místo pobytu zůstalo neznámé. (Foto: Flickr)

V Jižní Karolíně se odehrává zvláštní situace. Pilot letounu F-35B se dnes kolem 14:00 místního času katapultoval ze svého letounu v oblasti severně od společné základny Charleston. Pilot přistál na padáku ve čtvrti Charlestonu a je ve stabilizovaném stavu, ale vyspělá stíhačka stealth, ze které se katapultoval, není k nalezení.

Místní kongresmanka Nancy Maceová řekla: Nace Maceová: „Jak se sakra dá ztratit F-35? Jak to, že neexistuje sledovací zařízení, a my žádáme veřejnost, aby co, našla stíhačku a odevzdala ji?“

Letoun F-35B pocházel z letecké stanice námořní pěchoty Beaufort, hlavní základny F-35B pro USMC. Byl součástí letu dvou lodí, přičemž druhý F-35B bezpečně přistál na základně MCAS Beaufort. Nejsou k dispozici žádné informace o tom, co vedlo ke katapultáži. Na základě údajů FAA probíhá pátrání po letounu v oblasti jezer Moultrie a Marion, sdělila novinářům starší seržantka Heather Stantonová ze společné základny Charleston. Ale tady je to hlavní: ministerstvo obrany tvrdí, že letoun F-35B byl před katapultáží přepnut na autopilota.

Ačkoli to zní naprosto bizarně, stíhací letouny pokračující v cestě ve stavu „zombie“ po delší dobu, a dokonce i odpočívající na zemi v neporušeném stavu, dlouho poté, co jejich pilot opustil kokpit, nejsou ničím neslýchaným. Nejznámějším případem takové situace byl „Cornfield Bomber“, F-106, který v roce 1970 přistál na břiše vcelku poté, co jeho pilot vyrazil ven.

Sovětský MiG-23 letěl celou cestu z Polska do Belgie bez svého pilota poté, co se krátce po startu katapultoval ze stíhačky v roce 1988.

Dalším příkladem, ke kterému došlo během operací námořních letadlových lodí, je situace, kdy se posádka katapultovala, když se její letadlo dostalo do stagnačního stavu kvůli „studenému výstřelu kočky“ nebo problémům s motorem při velkém zatížení na začátku mise. Ztráta hmotnosti posádky, sedadel a vrchlíku a posun těžiště způsobily, že se letadla dostala z bezprostředně hrozící havárie a nikdo nezůstal na palubě.

Co se týče tohoto incidentu, i F-35B s kratším doletem má značný dosah. S autopilotem mohl před pádem uletět stovky kilometrů, v závislosti na stavu paliva. Podobnou situaci jsme viděli loni v červnu u nereagujícího bizjetu Citation, přestože posádka a cestující zůstali na palubě tohoto zasaženého letounu.

Skutečnost, že letoun F-35 zmizel, aniž by byly hlášeny jakékoli zprávy o havárii, ukazuje na pravděpodobnost, že se zřítil v řídce osídlené oblasti. Pokud by mu došlo palivo, pravděpodobně by nedošlo k velkému požáru a mohutné ohnivé kouli, kterou by lidé mohli spatřit, ani k tak hlasitému nárazu. Pokud spadlo do Atlantiku, mohlo by to jeho nalezení ještě více ztížit. Problémem je také konfigurace, v níž se letadlo nacházelo, a provozuschopnost jeho avioniky. F-35 nosí radarové reflektory při tranzitních letech, stejně jako při mnoha cvičných misích a také při některých operačních. Stíhačky námořní pěchoty také často nosí raketové lišty pro střely AIM-9X. Pokud však byl letoun v plné stealth konfiguraci a měl problémy s avionikou, mohlo být jeho sledování problematické.

O vývoji tohoto příběhu vás budeme informovat.

Zdroj: thedrive.com