Trumpův „America first“ postoj se projevil jako neo-merkantilistická a poloizolacionistická strategie, píše v komentáři na National Interest Dr. Christopher Rhodes z Bostonské univerzity . (Foto: Wikimedia)

Tato strategie považuje mnohé z amerických ekonomických, vojenských a politických závazků po celém světě za příležitosti, které je možné využít pro krátkodobý zisk. Zdá se být Trump šťastný, že postoupil americký vliv na Blízkém východě Rusku, pokud tak umožní Spojeným státům levně a rychle ustoupit.

Myšlenka tajné dohody s Ruskem donnala Trumpa během jeho kampaně a prezidentství a jeho řešení americké vojenské pomoci Ukrajině pouze přispělo do debaty. Demokratka Nancy Pelosiová tvrdí, že zadržení pomoci Ukrajině prospělo pouze Rusku a že „všechny silnice vedou k Putinovi.“ Mezitím obránci zahraniční politiky prezidenta poukázali na různé praktiky Trumpovy administrativy vůči Rusku jako důkaz, že jeho administrativa udržovala tvrdý postoj proti Moskvě.

Oběma stranám tohoto argumentu chybí zásadní bod. Samotná skutečnost, že Trump zvládl pomoc Ukrajině tak bravurně, ukazuje, jak málo se vlastně zajímá o Ukrajinu nebo její konflikt s Ruskem. Z pohledu „America first“ a neo-merkantilistické a poloizolacionistické strategie, je vidět, že Trump se stará o ukrajinské boje proti secesionistům a korupci pouze do té míry, jak tyto věci ovlivňují domácí americkou politiku. Podobně může být NATO užitečné pro Trumpovu agendu občas – v současné době Trump chytá teplo pro své politiky na Středním východě a chce se spojenci sdílet toto břemeno – ale Severoatlantická aliance je jinak Trumpovýma očima, bez ohledu na to, jaká je jeho role k udržení  ruské expanze,  pod kontrolou.

Ruský prezident Vladimir Putin mezitím strávil poslední dvě desetiletí tím, že se věnoval moci v Ruska, zatímco se snažil obnovit mezinárodní vliv a prestiž, kterou Rusko ztratilo se zhroucením Sovětského svazu. George Kennan ve svém slavném „dlouhém telegramu“ namaloval obraz Ruska jako nejistou a oportunistickou sílu, přičemž se snažil rozšířit svou moc tam, kde a kdy mohl, ale ustoupit tváří v tvář odporu. Zahraniční politika Vladimíra Putina se do značné míry přizpůsobila Kennanovým náhledům, poznačeným epizodickými a oportunistickými drahami, omezenými bdělostí Spojených států a jejich evropských spojenců. Během svého vedení se Putin snažil znovu potvrdit ruskou územní kontrolu nebo politickou dominanci nad částmi bývalého Sovětského svazu, jako je Gruzie, Ukrajina a Bělorusko, ale v tomto úsilí byl kontrolován expanzí NATO a Evropské unie na území  bývalého Sovětského svazu. Putin také rozvíjel nebo udržoval partnerství s hrstkou přátelských autokratů v zemích, jako je Kuba a Súdán, ale obecně byl opatrný proti zapojení do takového zámořského dobrodružství, které nakonec rozšířilo Sovětský svaz.

Během posledních tří let však americký závazek omezit ruský vliv Trumpova administrativa oslabila, což Rusku poskytlo nové příležitosti k rozšíření jeho globálního dosahu. Tento radikální posun v prioritách je patrný v americké politice vůči Blízkému východu. Trumpova administrativa má na Středním východě hrst zájmů – udržuje přístup k ropě, provádí prodej zbraní do Saúdské Arábie, překonává prezidenta Baracka Obamu tím, že uzavírá „lepší“ dohodu s Íránem. Všechno ostatní o angažovanosti USA v této oblasti je v Trumpových očích prostě nežádoucím výdajem. Je rád, že postoupí americký vliv na Blízkém východě Rusku, pokud tak umožní Spojeným státům levně a rychle ustoupit. Rusko, i když opatrné, aby se nepřevyšovalo rozsáhlým vojenským zásahem do regionu, je více než šťastné, že v Sýrii vytvoří klientský stát, rozšíří přístup do Iráku a obecně převezme větší roli zprostředkovatele moci na Blízkém východě.

Lhostejnost prezidenta Trumpa a Putinův oportunismus jsou jinde na světě ještě větší. Vrcholoví političtí a vojenští činitelé v Trumpově administrativě, tehdejší poradce pro národní bezpečnost John Bolton a velitel velení Afriky Stephen Townsend, varovali před rostoucím vlivem Číny a Ruska v Africe. Sám prezident Trump však sotva projevil zájem o Afriku; největší pozornost, kterou kontinent získal od prezidenta, byla ve formě urážlivé očerňování afrických národů jako „zemí sraček“ a zpanikařené reakce na zavádějící příběh Fox News o možných záchvatech bílé farmy v Jižní Africe.

Není proto divu, že Trumpova administrativa váhá s tím, že Africe věnuje zdroje nebo pozornost. Administrativa provedla na kontinentě velmi málo návštěv na vysoké úrovni a pomalu zastávala pozice velvyslanců v řadě afrických zemí. Některá místa, která byla vyplněna, vykazovala pochybná rozhodnutí; Trump si vybral například velvyslance v Jižní Africe, který byl designérem luxusní kabelky, bez diplomatických zkušeností, který v této zemi nežil čtyřicet let (ale který měl členství v exkluzivním Trumpově exkluzivním klubu Mar-a-Lago na Floridě). Nedostatek pozornosti vůči Africe umožnil Rusku vstoupit do vakua v zemích, jako je Libye, kde Trumpův veřejný postoj, že by USA neměly hrát roli při stabilizaci země, umožnil Moskvě otevřeně podpořit soupeře s podporou OSN.

Jak tvrdí David Andelman ohledně zpráv, že Spojené státy omezují své zapojení do společného velení AFRICOM v západní Africe, které je hlavní frontou v boji proti ISIS a dalším teroristickým sítím:

Rozhodnutí [stáhnout zpět americké vojenské závazky v západní Africe] lze také pravděpodobně vysledovat hlouběji k Trumpovu naprostému transakčnímu pohledu na zahraniční a vojenskou politiku. Vzhledem k tomu, že podle jeho názoru má Afrika minimální hmatatelný dopad na americké zájmy a žádný jiný národ není v postavení, aby mohl zaplatit účet za americké rozmístění na kontinentu, není důvod zůstat.

Rusko mezitím zintenzívnilo svou angažovanost od nesourodých dvoustranných vztahů k širší strategii. Vladimir Putin hostil loni na podzim v Soči první rusko-africký summit, který lákal vůdce ze čtyřiceti tří afrických národů a v nových obchodech získal přes 12 miliard dolarů. Kromě těchto hmatatelných důkazů Rusko zavedlo v Africe novou ofenzívu kouzla, která čerpá z historie spolupráce mezi africkými národy a Moskvou v období studené války a představuje současné Rusko jako atraktivní alternativu k vykořisťování Spojenými státy, Čína nebo bývalé koloniální mocnosti západní Evropy.

Přístup Trumpovy administrativy k Latinské Americe byl přístupem vyloučení a stažení, čímž se pro Moskvu vytvořilo okno příležitostí. Trump upřednostňoval omezování imigrace z Mexika a Střední Ameriky prostřednictvím přísných imigrační a azylové politiky, snižoval pomoc zemím v regionu, aby je tlačil, aby zastavil odliv žadatelů o azyl do Spojených států a samozřejmě vybudoval jeho podpisní hraniční zeď. Trumpův přístup k Jižní Americe byl charakteristicky idiosynkratický a prchavý. Vyhození levicového prezidenta Nicolase Madura ve Venezuele se stručně stalo osobní věcí pro Trumpa, ale v létě 2019 se shodlo, že Trump „ztratil zájem“ ve Venezuele, jakmile bylo jasné, že Madurova vláda není v bezprostředním nebezpečí kolapsu. Vztahy s Kolumbií, nejsilnějším jihoamerickým partnerem Ameriky, trpěly také Trumpovým nezájem a krátkozrakostí. Trump si bezradně stěžoval, že nový kolumbijský prezident Ivan Duque „pro nás neudělal nic“ v boji proti vývozu drog z této země, a americký prezident vypadal, že si neuvědomuje nedávné hrozby mírové dohody mezi kolumbijskou vládou a bývalými rebely FARC. „Zdá se, že během Trumpova funkčního období se vztahy mezi USA a Kolumbií vyvinuly,“ tvrdí kolega Paul J. Angelo z Rady pro zahraniční vztahy, „z mnohostranného partnerství na vztah viděný pouze prostřednictvím války s drogami.“ Stejně jako jinde Rusko přistoupilo k naplnění amerického vakua v Latinské Americe, poskytnutí významné vojenské pomoci a spolupráce s Madurem a vystavení hrozeb Kolumbii, které odradí tuto zemi od zasahování do venezuelské krize.

Vladimir Putin se stal dostatečně povzbuzeným, aby prohlásil smrt západního liberalismu za dominantní politickou ideologii světa. Putin by chtěl, abychom věřili, že jak geopolitický úpadek Moskvy, tak konec historie, který navrhl Francis Fukuyama, byly ve skutečnosti dočasné jevy, které se aktivně opravují. Ruská nepřátelství vůči liberální demokracii je víc než rétorika nebo ideologie; Putinovi agenti mají dlouhou historii zasahování do voleb po celém světě. Po svém zásahu do amerického prezidentského závodu v roce 2016 se Rusko ve svých pokusech manipulovat s hlasy po celém světě ve prospěch preferenčních kandidátů Moskvy nebo zasít svár mezi svými potenciálními západními oponenty čím dál víc zbláznilo. Když Putin takové kroky učinil, zažil Putin jen malý zpětný tah od Trumpa, který nejenže řídil vlnu pravicového populismu na Západě (a dávku ruských volebních zásahů), aby vstoupil k moci, ale který také ukázal diktátorům nadměrnou laskavost.

To vše neznamená, že Putin uspěje ve všech těchto snahách. Například v Africe několik příkladů zavádějícího a těžkopádného ruského zasahování do místní politiky zakrývalo ruský obraz v očích veřejnosti v řadě zemí, jako je Jihoafrická republika, Súdán a Madagaskar. Podobně, mimo Venezuely a dlouhodobého  spojence na Kubě, zůstává ruská stopa v Latinské Americe malá, pokud jde o hospodářskou nebo vojenskou spolupráci. Putinovy pokusy zvládat domácí nepokoje v Rusku a restrukturalizace ruského politického systému mohou vyžadovat zvyšující se podíl pozornosti a energie ruských vůdců a odvracet pozornost od mezinárodních snah a Rusko postrádá celkovou ekonomickou moc, aby odpovídala stavu supervelmoci Spojených států nebo rostoucí Číně.

Vladimir Putin se v minulosti chlubil tím, jak co nejlépe využít slabou ruku, a prosadit ruský vliv po celém světě nad rámec toho, co by předvídal vnitřní potenciál země. V Trumpovi  Putin našel americký protějšek, jehož omezené zaměření a do budoucna zaměřené politiky nechaly Spojené státy vzdát se svého vlivu v různých částech světa. V tomto procesu odstoupení Trump občas uvítal Rusko, které vstoupilo jako náhrada za zapojení USA za účelem urychlení procesu, ale Trump se z velké části jednoduše nezabýval následky amerického stažení.

Když se Trump blíží ke konci svého prvního funkčního období, jeho cíl táhnout zpět americké angažmá se v praxi ukázal jako obtížný. Například na Blízkém východě Trump ve skutečnosti zavázal více vojáků do regionu, aby bránil Saúdskou Arábii a jinak čelil Íránu, a vyhrožoval udržením přítomnosti amerických vojáků v Iráku po zabití iránského velitele. na irácké půdě a znovu se zapojila NATO jako součást vyvíjející se americké strategie pro Blízkém východě. Se zabitím generála Sulejmáního navíc Trump projevil nově objevenou ochotu používat americkou vojenskou sílu, nikoli pouze vyhrožovat použitím síly. Tato nová asertivita Trumpovy administrativy může poskytnout kontrolu ruské expanzi na Blízkém východě a obecněji vyvolat obavy Moskvy, že Amerika by se v budoucnu postavila proti agresivnější ruské expanzi.

Abychom však mohli skutečně prověřit ruské ambice, musela by Trumpova vláda nebo nástupnická vláda znovu zaměřit pozornost na vnímání Ruska jako hrozby, která si zasluhuje specifické strategie a kroky. Pokud by Trumpovo prezidentství zůstalo lhostejné k velkým částem světa nebo kdyby se nová americká administrativa rozptýlila hrozbami, jako je Čína, Írán, Severní Korea nebo pokračující válka proti teroru, a pokud to bude nutné, Rusko se nedokáže postavit Moskvě, může pokračovat v hromadit snadná vítězství po celém světě. Aniž by byla obnovena ostražitost ze strany Spojených států, může Putin svou zemi přiblížit k tomu, aby byla velmocí, kterou již dávno předstírala, čímž by v tomto procesu podkopala americké zájmy a demokratické hodnoty.

Dr. Christopher Rhodes

Zdroj: pz.cz