Evropské letecké úřady označily londýnskou firmu za dodavatele „neschválených dílů“ pro proudové motory starších letadel Airbus SE A320 a Boeing Co. 737. (Foto: Flickr)
„Četná osvědčení o uvolnění autorizovaných dílů dodávaných prostřednictvím společnosti AOG Technics byla padělána,“ napsala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví ve svém prohlášení pro agenturu Bloomberg.
Společnost AOG Technics se sídlem v Londýně prodávala díly proudových motorů CFM56 opravnám třetích stran, které prováděly servis starších letounů A320 a 737. EASA uvedla, že díly měly certifikáty, které výrobce nemohl ověřit nebo potvrdit, „že není původcem dílu“.
„Výrobci a regulační orgány bili na poplach již před několika týdny, což vyvolalo celosvětový boj o vystopování dílů dodaných společností AOG Technics a identifikaci postižených letadel,“ uvedla agentura Bloomberg.
EASA uvedla, že díly s „padělaným certifikátem o autorizovaném uvolnění“ byly určeny pro motory CFM56 instalované ve starších úzcetrupých letadlech. Regulační orgán leteckým společnostem sdělil, aby díly, které by potenciálně mohly mít falešnou dokumentaci, daly do karantény.
„Dokumentace dílů je velmi kritickou otázkou,“ řekl Klaus Müller, hlavní poradce společnosti AeroDynamic Advisory a bývalý vedoucí pracovník ve společnosti MTU Aero Engines AG a v oddělení údržby společnosti Deutsche Lufthansa AG.
Mueller řekl: „Průmysl bere toto téma velmi, velmi vážně.“
Tento vývoj je pro evropské letecké společnosti značným bolehlavem, protože se teprve zjišťuje, kolika díly s falešnou dokumentací AOG Technics letecké společnosti zaplavil.
Agentura Bloomberg uvedla, že CFM International, výrobní podnik GE-Safran vyrábějící tento motor, upozornil zákazníky a prodejny na falešné certifikační dokumenty a neschválené díly pro motory CFM56.
EASA uvedla, že pokud má díl zfalšovanou dokumentaci, „pak se doporučuje, aby byl díl nahrazen schváleným dílem“.
Další bolesti hlavy pro letecké společnosti provozující starší letouny A320 a 737, protože nalezení falešných dílů v jejich letadlech bude trvat dlouho. Přichází to také v době, kdy je dílů pro letadla nedostatek.
Zdroj: bloomberg.com