Letadlo, které je pravděpodobně výlučně k dispozici běloruskému prezidentovi a jeho rodině, bylo ve Švýcarsku několik dní. A nikdo neví proč, uvedl švýcarský deník Tages-Anzeiger. (Foto: Flipboard)
„Z Minska do Basileje je dlouhá cesta," píše novinář Bernhard Odenal, „neexistují žádné pravidelné lety do Švýcarska. Nejrychlejší cestu z běloruského hlavního města do města na Rýně lze dosáhnout za téměř 6 hodin s přestupem v Budapešti."
V neděli 30. srpna však jedno letadlo přesto uskutečnilo přímý let. Podle monitorovacího webu letového provozu Radarbox vzlétlo z Minsku krátce po 13:00 obchodní tryskové letadlo typu Gulfstream G550 a o dvě hodiny později přistálo v Basileji, letiště Mulhouse-Freiburg v reakci na žádost potvrdiol přistání letadla. Od té doby letadlo pravděpodobně pobývá v Basileji. O jeho odletu nejsou žádné informace.
Jak se píše v článku, letadlo je v barvách běloruské vlajky. "Barevné schéma je téměř totožné s Boeingem 747, který prezident Alexander Lukašenko, používá jako letadlo číslo jedna. Rovněž letadlo s ocasním číslem EW-001PJ, které přistálo před sedmi dny v Basileji, je pravděpodobně Lukašenkovým výhradním majetkem a jeho rodiny, napsal začátkem roku zpravodajský portál NEXTA, blízký opozici. Mluvčí vlády poté popřel, že by měl Lukašenko vlastní letadlo. Mohlo však být zakoupeno také pro prezidenta na náklady státu.
Lukašenkův syn Viktor a s ním spřátelení oligarchové letěli letadlem Gulfstream. Lukašenka mladší řídí bezpečnostní aparát a je obviněn z odpovědnosti za tvrdý odpor vůči demonstrantům. Lukašenko byl ve Švýcarsku na oficiální návštěvě v lednu 2020. Co ale nyní dělá běloruský Gulfstream EW-001PJ v Basileji? Byli Lukašenkovi rodinní příslušníci na palubě? Dodal cenný náklad do zahraničí? – ptají se noviny.
Ministerstvo zahraničí nemá žádné informace o tom, zda je některý z členů Lukašenkovy rodiny ve Švýcarsku nebo tam byl nedávno, uvedl úředník pro styk s médii. Běloruské velvyslanectví v Bernu nebylo možné kontaktovat. Letadlo také mohlo pravděpodobně dorazit do Švýcarska kvůli údržbě. “
„Gulfstream G550 byl postaven na jaře roku 2019 v USA. Elitní verze s pouhými 8 místy a zábavou za letu má cenu 61 milionů dolarů; roční provozní náklady bez paliva se odhadují na přibližně 1 milion dolarů. Tryskáč byl vlastněna rakouskou leteckou společností Avcon Jet. Na podzim roku 2019 bylo prodáno Bělorusku, “uvádí se v článku.
„Pro takové nové letadlo je kontrola opravdu nezbytná. A pokud je to nutné, tak proč ve Švýcarsku? Na letišti v Basileji existují společnosti, které se specializují nejen na opravy, ale také na luxusní uspořádání soukromých letadel," poznamenává autor publikace.
Zdroj: tagesanzeiger.ch