Čínský nákupní festival na Den nezadaných vstoupil do svého 12. ročníku a znovu překonal řadu rekordů od celkového objemu prodeje až po objednávky zadané za sekundu na vrcholu zúčastněným značkám, což nabízí pohled na domácí poptávkový potenciál druhé největší ekonomiky světa. (Foto: Pxfuel)
Poté, co se letošní e-komerční extravagance rozrostla na největší nákupní akci na světě, byla pozorována zejména čínskými pozorovateli, protože oživení spotřeby Číny obecně zaostávalo za průmyslovými odvětvími.
Vedoucí představitelé Číny se mezitím také snaží zavést nový model rozvoje „dvojího oběhu“, ve kterém se domácí a zámořské trhy navzájem posilují, přičemž hlavní oporou je domácí trh.
Konečné údaje o prodeji zveřejněné počátkem minulého čtvrtka ukázaly, že čínský potenciál v domácí poptávce zůstává slibný, což bylo zdůrazněno jako strategický základ pro vytvoření nového paradigmatu.
V nákupní špičce bylo za jednu sekundu zadáno 583.000 objednávek na Tmall, což je platforma Alibaby pro obchody mezi podniky a zákazníky, čímž se vytvořil nový nákupní rekord, zatímco celkový prodej na této platformě od 1. do 11. listopadu vzrostl na 498,2 miliardy yuanů (asi 74,1 miliardy amerických dolarů).
Podle Tmall se letošního nákupního flámu zúčastnilo více než 800 milionů nakupujících, 250.000 značek a 5 milionů obchodníků.
Další gigant elektronického obchodu JD.com, který začal propagovat od 1. listopadu, uvedl, že během tohoto období vygeneroval více než 271,5 miliardy yuanů.
„Nákupní festival na Den nezadaných je nejen online nákupní akcí, ale také důležitou součástí vnitřního oběhu čínské ekonomiky,“ řekl Zhong Hongjun (Čung Chung-ťün), ekonom Šanghajské univerzity financí a ekonomiky.
Za každou online objednávkou je offline účast více stran, včetně továren, obchodníků a kurýrů, uvedl.
Jen 11. listopadu čínské expresní doručovací společnosti vyřídily 675 milionů balíků po celé zemi, což meziročně narostlo o 26,16 procenta, zatímco celkový počet balíků vyřízených od 1. do 11. listopadu dosáhl 3,965 miliardy, uvedla státní pošta.
Tuzemští maloobchodníci zdvojnásobili prodeje na nákupním karnevalu a úspěch zaznamenali také mezinárodní hráči. U mnoha zahraničních prodejců se interní i externí cirkulace podle nového čínského rozvojového modelu promítá do větší poptávky a více příležitostí.
Považujeme domácí oběh za oporu, čímž v žádném případě neusilujeme o rozvoj za zavřenými dveřmi. Namísto toho si klademe za cíl vytvořit silnější propojení mezi vnitřním a vnějším trhem a lépe využívat zdroje těchto dvou trhů, zdůraznili vedoucí představitelé Číny.
Vzhledem k tomu, že pandemie brání zámořským nákupům, karneval online nakupování nabídl čínským spotřebitelům optimální příležitost k nákupu zámořských produktů a může významně zvýšit prodej globálních značek a obchodníků, uvedl Weng Yi (Weng I), výzkumník čínského think-tanku Institutu pro veřejné záležitosti Cathay.
Aby uspokojil rostoucí poptávku čínských spotřebitelů, dovezl Tmall Global, přeshraniční pobočka elektronického obchodu Alibaba, širokou škálu produktů z více než 100 zámořských farem, rančů a vinařství, včetně 1.000 tun mléka z Uruguaye, a 2,6 milionu lahví francouzského vína.
Asi 25.000 zámořských podniků z více než 220 zemí a regionů se zúčastnilo letošního nákupního festivalu na Tmall. Mnoho z nich se snaží oživit své propadlé obchody uprostřed pandemie prostřednictvím vstupu na obrovský čínský trh.
Zatímco tuzemští kupci kupovali zámořské zboží přes přeshraniční kanály elektronického obchodu, čínské výrobky si získaly oblibu i v zahraničí. Očekává se, že do Evropy budou během nákupního festivalu doručeny více než 4 miliony balíků prostřednictvím čínsko-evropských nákladních vlaků.
Zhang Monan (Čang Mo-nan), výzkumník Čínského centra pro mezinárodní ekonomické výměny, v reakci na názory Wenga uvedl, že přeshraniční elektronický obchod se stal důležitým kanálem pro posílení dvojího oběhu domácích a mezinárodních trhů.