Společnosti od Xboxu přes Coors (pivovar) až po Burger King spolupracují s některými vědci na „vkládání“ svých reklam do snů spotřebitelů pomocí video a audio klipů, uvádí časopis Science. (Foto: Shutterstock)
Psychozbraně: Dálkové ovládání činnosti lidského mozku (1. díl)
Skupina 40 vědců zabývajících se spánkem zveřejnila otevřený dopis, v němž požaduje regulaci komerční manipulace se sny.
„Reklama na inkubaci snů není zábavný trik, ale šikmá plocha se skutečnými důsledky. Naše sny se nemohou stát další platformou pro korporátní propagandu,“ píší autoři otevřeného dopisu.
Současná věda otevřela zcela nový svět možností. Vědci nyní mohou určit, kdy většina lidí vstupuje do fáze spánku, v níž se objevuje většina snů. Říká se mu také spánek REM, který lze sledovat pomocí monitorování mozkových vln, pohybů očí a dokonce i chrápání.
Experimenty ukázaly, že vnější sny, jako jsou zvuky, vůně, světlo a řeč, mohou změnit obsah snů. A v roce 2021 by vědci mohli komunikovat přímo s lidmi, kteří si uvědomují, že spí. Odpovídali na otázky vědců a řešili matematické úlohy ve spánku.
„Lidé jsou obzvláště náchylní k sugesci během spánku,“ říká vědec z MIT a spoluautor otevřeného dopisu Adam Haar.
Vynalezl rukavici, která monitoruje spánkové vzorce a pomáhá nositelům snít vytoužené sny přehráváním zvukových signálů, když spánek dosáhne receptivní fáze.
Haar říká, že za poslední dva roky ho kontaktovaly tři společnosti, včetně Microsoftu a dvou leteckých společností, s žádostí o pomoc s projekty inkubace spánku. Vědec souhlasil, že pomůže s jedním herním projektem, ale prý odmítl jakékoli reklamní kampaně.
Společnosti také zaujala práce Deirdre Barrettové, výzkumnice snů z Harvardovy univerzity. Výzkum prováděla s 66 studenty univerzity, kteří navštěvovali kurzy vědomého snění. Měli si vybrat problém osobního nebo akademického významu, napsat si ho a týden o něm před spaním přemýšlet.
Na konci studie téměř polovina studentů uvedla, že se jim zdály sny související s problémem, který si zapsali.
V časopise Science byla publikována podobná práce, v níž neurologové z Harvardu požádali lidi, aby tři dny před spaním hráli Tetris. Ukázalo se, že něco přes 60 % hráčů uvedlo, že se jim o hře zdálo.
Letos Barrett radil společnosti Molson Coors Beverage při online reklamní kampani během Super Bowlu. Pod jejím vedením společnost Coors, která má logo s horami a vodopádem, požádala 18 lidí, aby se před spaním podívali na 90sekundové video. Ve videu se objevily vodopády, horský terén a pivo Coors. Nakonec pět účastníků experimentu uvedlo, že se jim zdálo o pivu Coors nebo o vodě.
Barrettová říká, že tento výzkum nepovažuje za skutečný „experiment“. Odbornice však později přiznala, že reklama společnosti v rozporu s jejími radami používala vědecký přístup „s podtextem experimentů na ovládání mysli“.
Autoři otevřeného dopisu tvrdí, že kvůli chybějícím předpisům pro takovou reklamu mohou společnosti jednoho dne využívat chytré reproduktory, jako je Alexa, ke zjišťování spánkových fází lidí a k přehrávání zvuků, které by mohly ovlivnit sny.
„Je snadné si představit svět, ve kterém se chytré reproduktory – v současnosti v ložnicích 40 milionů Američanů – stanou nástrojem pasivní, nevědomé noční reklamy, ať už s naším souhlasem, nebo bez něj,“ píše se v otevřeném dopise, který byl již zaslán massachusettské senátorce Elizabeth Warrenové.
Dennis Hirsch, profesor práva a odborník na ochranu soukromí na Ohio State University, se domnívá, že se na tuto budoucnost vyplatí připravit. Je přesvědčen, že nejen USA, ale i ostatní země musí zlepšit své zákony. Na skrytou reklamu se nyní vztahuje zákon Federal Trade Commission Act, který zakazuje klamavou reklamu v jakémkoli médiu.
Ovládání lidského podvědomí se může stát vážnou hrozbou pro celé lidstvo. Vědci proto tvrdí, že tento vývoj musíme urychleně ovládnout.
Sofia Moutinho
Zdroj: sciencemag.org