Tento rok byl pro spotřebitele náročný. A vzhledem k nejvyšší inflaci za posledních čtyřicet let někteří z nich omezují výdaje za velké položky, jako jsou ojeté automobily. (Foto: Flickr)
Ceny ojetých automobilů, které od začátku virové pandemie vyskočily o 90 %, se ochlazují, protože kupující se brání jejich dostupnosti v důsledku rostoucích úrokových sazeb.
Mimo šok způsobený COVID a velkou finanční krizí v letech 2008/09 vykázal Manheimův index hodnoty ojetých vozidel, který sleduje velkoobchodní ceny ojetých automobilů, v dubnu nejvýraznější měsíční pokles z hlediska míry změny v průměru za tři měsíce ve výši 6,4 %. Nepřekonal tisk z dubna 2020 ve výši -11,2 % ani z prosince 2008 ve výši -11,5 %, ale tato dvě období byla v plné finanční krizi.
V současné době Federální rezervní systém a Bidenova administrativa všechny ujišťují, že ekonomika je silná a není se čeho obávat. Fed běžně tvrdí, že zpřísnění měnové politiky způsobí měkké přistání, podobné tomu v polovině 90. let. Zpřísnění finančních podmínek by však pro ekonomiku založenou ze 70 % na spotřebě a poháněnou přístupem k levným úvěrům mohlo vyvolat jen potíže.
Ochlazení na trhu ojetých automobilů by mohlo naznačovat, že nás čeká širší zpomalení ekonomiky.
Podívejte se na meziroční tempo růstu trhu ojetých automobilů v porovnání s mírou úvěrů na ojeté automobily. Skokový nárůst sazeb utlumil tlak na růst cen, protože si auta může dovolit méně kupujících.
Prudký nárůst sazeb se projevil v dubnu, kdy prodeje ojetých automobilů prudce zpomalily a ve srovnání s březnem poklesly o 13 %.
Čtenáři si možná vzpomenou na první varování před stagnací cen ojetých automobilů otištěné na začátku února. V článku nazvaném „Ceny ojetých automobilů se blíží k dalšímu významnému inflexnímu bodu“ bylo zřejmé, že ztráta dynamiky cen ojetých automobilů je vážným problémem. V polovině března se ceny ojetých vozů ještě o něco posunuly, protože přetížení dodavatelského řetězce dosáhlo vrcholu a předpokládalo se, že brzy vzroste nabídka nových vozů. Počátkem dubna pak ceny ojetých vozů nadále klesaly, protože jsme si položili otázku: „Chystají se ceny ojetých vozů tentokrát skutečně dosáhnout vrcholu?“.
Někteří poukazovali na to, že ceny ojetých vozů prostřednictvím indexu CarGurus se již odrazily ode dna, a naznačovali, že Manheim by mohl být opožděným indikátorem.
Lidé z oboru však mají větší důvěru v Manheim než v CarGurus.
Spotřebitelé si na začátku května pravděpodobně utáhli opasky. To přichází v době, kdy Fed ochlazuje horkou inflaci. Nová a ojetá vozidla tvoří 9,2 % spotřebitelských cen. A pokud bude chtít Fed do poloviny volebního období najít neutrální sazbu, úrokové sazby půjdou nahoru a vyvolají další tlak na pokles cen ojetých automobilů, čímž pomohou uhasit inflační požár, který před dvěma lety vyvolal vytištěním bilionů dolarů.
Zdroj: zerohedge.com