Odpoledne 1. prosince bylo na japonské Okinawě vyfotografováno stíhací letadlo F-35B Lightning II zaparkované na silnici se sklopeným nosem. (Foto: Youtube)
Vizuální záběry vyvolaly obavy z neúspěšného přistání stíhacího letounu páté generace typu stealth.
Nakonec byly všechny spekulace ukončeny a bylo potvrzeno, že stíhačka F-35B v sestavě americké námořní pěchoty (USMC) utrpěla na letecké základně Kadena na Okinawě při vlečení po nouzovém/bezpečnostním přistání pád příďového podvozku.
Podle 1. leteckého křídla námořní pěchoty USA na Okinawě provedl stíhací letoun F-35B typu stealth 1. prosince ve 13:40 hodin preventivní přistání na letecké základně Kadena kvůli podezření na problémy s elektrickým proudem, jak uvedla zpravodajská stanice NHK News.
Americká námořní pěchota později vysvětlila, že příďové kolo letounu, který provedl preventivní přistání, se během vlečení zhroutilo. Při vlečení letadla selhala přední kola a příď letadla narazila do země, nikdo však nebyl zraněn.
Podle námořní pěchoty patří tato stíhačka 121. stíhací útočné letce námořní pěchoty. Marine Fighter Attack Squadron 121 (VMFA-121), známá také jako „Green Knights“, je letka námořní pěchoty Spojených států, která provozuje stíhací letoun F-35B Lightning II.
Předpokládá se, že varianta stealth stíhacího letounu s krátkým vzletem a svislým přistáním (STOVL) patří obojživelné útočné lodi Tripoli, která je dislokována na letecké stanici námořní pěchoty USA v Iwakuni. Americká námořní pěchota vyšetřuje, co způsobilo zřícení podvozku.
K incidentu došlo několik měsíců poté, co se tři stíhací letouny F-16 staly účastníky incidentů, při nichž selhal jejich příďový podvozek. Při všech třech neštěstích se opakovalo to, že příď letounů F-16 zřejmě nesla hlavní tíhu poškození.
EurAsian Times tehdy poznamenaly, že zatímco motory těchto F-16 by byly ve značném nebezpečí spolknutí trosek, v případě přistání příďového podvozku došlo k většímu poškození radaru a mnoha kritických prvků avioniky stíhačky umístěných v přídi.
Navíc přistání přídí dolů může také značně zatížit celkový drak letounu.
Piloti obvykle používají k pokusu o zastavení letounu ocasní hák, což je běžný postup v mnoha případech, kdy není známa stabilita podvozku stíhačky. Ocasní hák je zařízení připevněné k zadní části některých vojenských letadel s pevnými křídly. Hák se používá ke zpomalení při nouzovém přistání nebo přerušeném vzletu.
Letouny F-35 se staly účastníky několika nehod a kontroverzí, což vyvolalo obavy v americké armádě a jejích partnerech, kteří letouny provozují.
Zdroj: eurasiantimes.com