Nová studie našla důkaz „radioaktivních mraků“ v nadmořské výšce, kde létají komerční letadla, přičemž vědci říkají, že to představuje riziko pro cestující.  Podle studie publikované v časopise Space Weather, když tato letadla létají skrze tyto mraky, tak je kosmické záření více než dvojnásobné a cestující ho pohlcují. Spaceweather.com píše:


„S našimi senzory pro radioaktivitu jsme letěli celkem 264 letů v nadmořské výšce 17.3 km, od roku 2013 do 2017.“ říká Kent Tobiska, šéfredaktor časopisu a PI programu, který byl sponzorovaný NASA nazvaný Automated Radiation Measurements for Aerospace Safety (ARMAS). „Nejméně šestkrát naše senzory zaznamenaly nárůst ve vyzařozování radiace, pričemž toto interpretujeme jako podobné k lokalizovaným mrakům.“

Fakt, že cestující v letadlech absorbují radiaci  není nový. Vědci již dávno věděli, že se kosmické záření dostává skrze zemskou atmosféru a vytváří roztříštěné sekundární částice jako neutrony, protony, elektrony, elektromagnetické paprsky a gama paprsky, které pronikají do letadla. Ten kdo ulítne např. 100 000 mil, tak absorbuje zhruba stejně radiace jako při 20 rentgenech – a dokonce jediný let skrze USA dokáže cestujícího vystavit většímu množství radiace než při rentgenu u zubaře.

Má se za to, že dávky radiace se liší se zeměpisnou šířkou a délkou a výškou letadla. Jakékoliv změny, když letadlo přechází skrze vzdušný prostor by měly být postupné. Tobiska a jeho kolegové však našli něco úplně jiného, nicméně: Někdy dávky radiace raketově stoupají a to bez zjevného důvodu.

„Byli jsme docela překvapeni, když jsme to viděli,“ říká Tobiska.

Všechny výkyvy, které pozorovaly byly v relativně vysokých zeměpisných šířkách, vysoko nad 50° v obou polokoulích. Jeden příklad zveřejněný v tomto časopise je typický: 3. října 2015 vzlétlo NSF/NCAR výzkumné letadlo z jižního Chile a letělo jižně, aby změřilo tloušťku antarktického ledu. Na palubě byl ARMAS letový modul a zaznamenal dvojnásobně zvýšenou radiaci po zhruba 30 minutách, když letadlo letělo v 11 kilometrové výšce nad Antarktickým poloostrovem. Neprobíhala zde žádné solární bouře. Letadlo nezměnilo náhle směr ani nadmořskou výšku. Avšak záření v okolním prostředí se změnilo rychle. Podobné události byly zaznamenány u pobřeží státu Washington.