Skandální reklama dráždí Česko. Agrofert spustil kampaň na podporu českých olympioniků. Kreativní kampaň s „holými zadky“ se podle expertů nevydařila. Skupina Agrofert ministra financí Andreje Babiše přišla s neobvyklou kampaní, která má vyjádřit podporu českým sportovcům mířích na olympiádu do Ria de Janeira. Celá kampaň se odvíjí od hlavního leitmotivu: "Agrofert nenechá české sportovce s holým zadkem." Kampaň nepracuje s metaforou, jde přímo na dřeň. A holá pozadí ukazuje.
Celá kampaň se točí kolem dvou videí. Na olympijském stadionu se sportovci chystají k rozběhu. Dívka ke skoku o tyč, mladík k hodu oštěpem. Náhle si uvědomují, že jsou, lidově řečeno, jak je bůh stvořil. Stadion je v šoku.
Smysl videí potom spočívá v tom, že sportovci zjistí, že tento hrůzný zážitek byla jen noční můra a že mají partnera, který je s holou zadnicí nenechá — Babišův Agrofert.
Koncept vymysleli studenti marketingu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Adriána Nezvalová a Jan Pavliš. "Chtěli jsme o našem partnerství dát víc vědět, ale ne formou patetické kampaně, jakých se před olympijskými hrami vždy vyrojí celá řada. Pomocí soutěže jsme hledali vtip a hravost a nakonec jsme jako nejlepší vybrali návrh studentů," tvrdí ředitelka divize komunikace Agrofertu Kateřina Kuchařová.
Sputnik se zeptal experta na marketing Petra Hampla, co si o kontroverzní kampani myslí.
Kolik bude stát neúčast ruských sportovců na Olympiádě 2016?
Babišův Agrofert spustil reklamní kampaň, v níž názorně ukazuje, že bez peněz ministrovy skupiny by sportovci jeli do Ria s holým pozadím. Co na spoty říkáte?
Hampl: Ta reklama je nechutná a útočí proti národní hrdosti, ke které by měla účast na olympijských hrách směřovat. Navíc bude pravděpodobně neúčinná. Vzdělanější lidé si totiž velmi snadno uvědomí, že Babiš je zároveň ministrem financí a že reklama vyjadřuje, že jako ministr financí není schopen poskytnout potřebnou podporu českému sportu.
A na lidi z nižších sociálních vrstev nijak nezapůsobí reklama, kde se oligarcha vychloubá, co všechno si může dovolit.
Nemůže být reklama považována za znectění olympijské myšlenky?
Jednoznačně ano. Když se národnímu olympijskému týmu vysmívá nějaká studentská parta nebo skupina avantgardních umělců, to se dá pochopit. Ale když se olympijskému týmu vysmívá předseda největší strany, je to svědectví o obrovské aroganci a nejspíš i hlouposti.
Je nahota v reklamě metoda, která efektivně prodává produkt nebo to je dnes už přežitek?
Záleží na situaci. Obecně je tomu ale tak, že nahota vždy vyjadřuje, že se jedná o výrobek určený pro nevzdělané a málo sofistikované zákazníky. Nahou dívku najdete v reklamě na motorovou pilu nebo pneumatiky na kamion, ale těžko ji najdete v reklamě na luxusní psací pera pro právníky.
Myslím, že Babišovi lidé ve svém pohrdání obyčejnými lidmi zkusili tento princip využít. Jenže zapomněli, že olympiáda je něco jiného než kuře ve slevě. Pro ně v tom nejspíš žádný rozdíl není, pro miliony hrdých Čechů ano.