Ministerstvo obrany RF brzy získá nové letecké řídící středisko (LŘS) pro případ globálního vojenského konfliktu nebo jaderné války, které je už třetí generací v řadě podobných ruských komplexů. LŘS, které nazývají „letadlem soudného dne", bylo vytvořeno na základě letadla IL-96-400, a je budováno v dílnách Voroněžské akciové společnosti pro stavbu letadel (VASOP).
Úsporný a s výdrží
Proč jsou vlastně potřeba letecká řídící centra? Jestliže začne skutečná válka, a protivník zničí pozemní velitelská střediska, LŘC zajistí Hlavnímu veliteli a vedení Generálního štábu možnost řízení strategických jaderných sil.
Třetí generace se vyznačuje vysokou funkčností, výdrží, kvalitní ochranou před jaderným výbuchem a úspornou spotřebou energie. IL-96-400 je verze širokotrupého letadla IL-96 s motory PS-90A1 a zvýšenou schopností nákladu.
Ze všech leteckých strojů ruského leteckého průmyslu létá IL-96 nejdále, ačkoliv převáží méně užitečného nákladu ve srovnání s IL-86.
K čemu jsou vyrobeny tato zázračná letadla?
Soudný den
Současné letecké řídící středisko je vytvořeno na základě letadla IL-86 a nazývá se IL —80 nebo IL-86VKP. Je to náhradní řídící středisko v případě vzniku skutečné agrese proti Rusku. A rychlé uvedení do provozu třetí generace LŘS svědčí o vážnosti zahraničních hrozeb.
Situaci skutečného vojenského konfliktu můžeme modelovat bez vzoru analogických událostí (jesli nepočítáme Hirošimu, Nagasaki a početné pokusy s jadernými zbraněmi). Jak to bude ve skutečnosti, nikdo neví.
Několik letadel LŘS pravděpodobně tiše čeká na svou hodinu H nebo na pokyn — vydat se na náhradní letiště k dislokaci.
LŘS lze těžko vypátrat a zničit. Ochrana před radioaktivním zářením, moderní prostředky radioelektronického boje, technologie nenápadnosti pro družice a radary protivníka, další vysoké technologie, rychlost a praktický strop letu — to jsou významné přednosti LŘS před pozemními, podzemními nebo vodními analogiemi. Toto letadlo s dodatečným tankováním se může nacházet ve vzduchu celé dny — jako záruka neodvratné odplaty.
Současná válka není pouze výměna útoků, neboť strany mají možnost pružné změny scénáře. Letadla LŘS od samého počátku a nadlouho odsunují scénář „Soudného dne".
Ale jestli i přesto nastane nenapravitelná situace, letecká řídící střediska budou mít stejný osud jako obyvatelé, ať už bude jakýkoliv. Pouze bude nejdříve zničena agresívní země a její spojenci.
V případě globální války čeká LŘS let s dodatečným tankováním v trvání 2-3 dnů. Jsou nutná náhradní letiště ve vzdálených místech Ruska a příslušné objekty infrastruktury.
Přesto řídící střediska ve všech sférách nehrají poslední roli. Letadla LŘS zvyšují naše šance na mírový život, protože neodvratnost odplaty má vždy uklidňující účinek na agresora.
Americké analogie
Možnosti amerických komplexů je možné posuzovat na příkladu letadla E-6B Mercury.
Toto letadlo je postaveno na základě Boeingu 707-320, vybaveno čtyřmi turboreaktivními motory F108-CF-100 (CFM56-2A-2) výroby General Electric. Maximální hmotnost letadla — 155 tun. Maximální rychlost letu ve výšce 12000 m — 825 km/hod. Praktický strop — 12810 m.
Výška letu při bojové službě tvoří 7600 — 9150 m. Délka letu letadla bez dodatečného tankování ve vzduchu tvoří 12 400 km.
Délka letu: bez tankování — 16,5 hodin; s jedním dodatečným tankováním — 32,5 hodin; maximální s několikerým dodatečným tankováním — 72 hodin. Doba výkonu bojové služby ve vzdálenosti 1850 km od základny tvoří 10-11 hodin. Posádka letadla — 14 lidí; operativní skupina štábu na palubě letadla — 8 lidí. Délka provozu letadla tohoto typu po modernizaci se prodlužuje o 20 let.
Moderní letecké středisko strategického řízení USA na základě Boeing C-32 je určeno k plnění různých úkolů během operativního rozmístění vojsk při absenci pozemní infrastruktury nebo po zásahu pozemních řídících středisek, komunikačních uzlů a linek. A také jako mobilní řídící střediska Federální agentury pro činnost v mimořádných situacích FEMA (Federal Emergency Management Agency).
C-32 je mnohoúčelové dopravní letadlo, vyrobené americkou společností Boeing na základě civilníholetadla Boeing Model 757-200.
Zdroj: sputniknews.com