Řešení úkolu, který zavěsil v síti bloger Tim Urban, rozdělilo uživatele Internetu, protože jeho řešení, i když z hlediska teorie pravděpodobnosti korektní, zní naprosto nelogicky. Popis úkolu a jeho řešení uveřejnil web Wait But Why. …
Úkol zní následovně:
Člověk jde po cestě a vidí švestkový strom. Utrhne jednu švestku a sní. Pak se objeví majitel stromu a obviní ho z krádeže. Uloží mu trest: má sníst jeden ze tří bonbónků, z nichž jsou dva otrávené, a zabijí ho do 30 vteřin.
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.SouhlasímNesouhlasímOchrana osobních údajů
Bonbónky mají tři barvy: zelenou, červenou a modrou. Vybral si třeba zelenou. Pak mu „majitel stromu" sdělí, že modrá je otrávená, a schová ji do kapsy. Zbyly dva: zelený, který si člověk vybral, a červený. „Majitel" navrhne vyměnit zelený za červený, nebo si nechat zelený.
Otázka:
Když si to z nějakého důvodu rozmyslí a vymění zelený bonbónek za červený, zvýší se jeho šance na to, že snědený bonbón nebude otrávený?
Většina uživatelů Internetu rozhodla, že to šance nijak nezmění. Avšak rozluštění si vyžaduje uplatnění teorie pravděpodobnosti, píše Urban. Pravděpodobnost toho, že člověk původně vzal otrávený bonbón, činí 2/3, kdežto toho, že byl neotrávený — 1/3.
Tedy, zvolením určitého bonbónu získá člověk dvě šance na otravu a jednu na přežití. S jedním schovaným a určitě otráveným bonbónem se šance na přežití zvyšují, změní-li člověk volbu ve prospěch červeného bonbónu, který stále ještě má „majitel stromu," poněvadž v tomto případě má člověk dvě šance na přežití a pouze jednu na otravu.
Řešení tohoto úkolu vzbudilo prudkou diskusi v komentářích k článku. Jedni uživatelé i nadále přesvědčují, že teorie pravděpodobnosti v tomto případě nefunguje, jiní, naopak, trvají na tom, že matematický přístup k řešení životních problémů má velký význam.
Větší část uživatelů ale posuzuje, jak může řešení tohoto úkolu pomoci v životě: někdo mluví o možnosti vyhrát v loterii, někdo o způsobech zvítězit v hazardní hře. Část uživatelů začala navrhovat vlastní úkoly podle analogie s uvedeným: například, zkomplikováním zadání, kdy člověku, kterého kousl had, nabízejí tři bonbóny, jeden z kterých je protijedem.