Dnes propuká široká diskuse o důvodech Putinova rozhodnutí o stažení většiny ruských sil ze Sýrie. Základ je zjevně v diplomatickém rámci. Rusko předvádí svou oddanost mírovému urovnání a vysílá signál opozici. Avšak jak to často bývá, snížení počtu ruských letounů v Sýrii má i zákulisní motivy. V posledním měsíci, kdy intenzita bojů v Sýrii kvůli zastavení palby poklesla, zůstala větší část ruských válečných letounů umístěných na letišti Khmeimim neaktivní (přes 50 %).


Během toho všechny letouny potřebují neustálou provozní údržbu a personál v pohotovosti: piloty, techniky a další podpůrnou lidskou sílu.

Během aktivní fáze operace byl počet vzletů na jedno ruské letadlo v Sýrii (kromě vrtulníků) v průměru asi 2,8 – 3 vzlety na 1 válečný letoun, při započtení všech ruských válečných letounů v Sýrii.

Důstojník US Air Force (pilot bitevníku) odhadl, že ruské bojové letouny vzlétaly v počtu asi 2-4 vzlety na bojový letoun. „S tím, že dvaatřicet jich bylo na rampě, si myslím, že by nejspíš byli schopni létat jen dvaceti čtyřmi letouny denně. Podle doby letu a toho, jestli létají i v noci, jich mohli mít dvacet dva a létat s nimi čtyři vzlety na tryskáč denně. Takže si myslím, že je to nejspíš v rozsahu čtyřicet osm až devadesát šest vzletů denně.“

Opravdu počet vzletů na 1 k boji připravených válečný letoun byl v aktivní fázi této operace asi 4-5 vzletů denně. Ruské Aero-kosmické síly vedly ty nejintenzivnější nálety v době, kdy se ruské letecké seskupení v Sýrii skládalo z jen 32 válečných letounů. Později to bylo navýšeno na 40 válečných letounů. Žádné letadlo se během celé operace nezřítilo kvůli technické závadě.