Jako obvykle přišel Facebook s dalším jejich vylepšením – jde o emotikony reakcí na dané příspěvky. Mnoho lidí chtělo více možností k tomu, jak se vyjádřit k příspěvkům. Ovšem nikdo z nás však netuší, že Facebook tyto smajlíky využívá jako nástroj sociálního inženýrství! Facebook potvrdil, že budou při využívání nových smajlíků shromažďovat získaná data, aby se dozvěděli, co se jejich uživatelům líbí a co ne. (Foto: Flickr)
Také získají data o nejnovějších sporech apod., tedy zda se vám více líbí Donald Trump nebo souhlasíte spíše s Bernie Sanders nebo se politice nevěnujete a zajímáte se spíše o eko bydlení v souvislosti s ochranou životního prostředí? To vše o vás Facebook získává. Facebook o vás ví mnoho věcí a používá je. Ukazuje vám jen to, co si myslí, že vás zajímá a chcete vidět, hlásil Mic.
Přestože Facebook častokrát již zpochybnil podezření, že by využíval své časté aktualizace ve prospěch psycho-sociálního experimentu, který byl znám a zkoumám ve studii z roku 2014 zveřejněné v Proceedings of the national Academy of Sciences. Uživatelé Facebooku se tak stali nevědomky sociální studie jako laboratorní krysy. A tak nové reakční smajlíky vzbuzují opět podezření, že Facebook pokračuje ve svých sociálních studiích.
Pokud je cílem Facebooku měnit své chování podle chování a zájmů uživatelů stejně, jako to dělají tabákové firmy, které potřebují chemii mozku lidí při výběru přísad do cigaret, pak jsou součástí sociologického průmyslu, který stojí především na reakcích lidí. Facebook tak soutěží s Twitterem a Snapchatem a potřebuje ještě lepší algoritmy, aby se dostali do vašeho soukromí a tomu přizpůsobovali facebookové stránky pod vaším přihlášením.
Ať už věříte nebo ne, Facebook je svým způsobem obchodní společností a vy jste jejím zákazníkem. A dá se tedy říci, že jednotlivé reakce uživatelů jsou jakousi zpětnou vazbou v pomoci pro zlepšování facebookového prostředí. Bohužel – s uživatelskou platformou o více než 1,28 miliardy uživatelů Facebook může nakládat s citlivými údaji, které by jinak zůstaly skryty.
Jinými slovy Facebook není sám o sobě jediný mechanismus, který se zajímá. Umělci, nezávislá média, vlastníci malých podniků, různé neziskové organizace a další spoléhají na rozmanitost sociálních stránek, které mohou oslovit lidi, kteří se nedostanou na klasické webové stránky, prostřednictvím aktivních účtů na Facebooku.
Ti méně optimističtí mohou považovat sociální inženýrství, tedy facebookové šílenství, jako možnost Marka Zuckerbergera mít možnost nakládat s miliardami informací po svém prostřednictvím dohody a všeobecných podmínek stránek. Stejně jako nevinně vyhlížející smajlíky pro reakci na dané příspěvky mohou také další aktualizace být skrytě formou sociálního výzkumu.
Ačkoli Mic uveřejnil, že jednotlivé emotikony jsou konkrétnějšími, Facebook s nimi stále počítá jako s aktualizací tlačítka To se mi líbí, které by se však mohly ještě v budoucnu změnit.
Pokud nechcete být součástí tohoto facebookovského sociálního výzkumu, pak můžete tuto záležitost vyřešit jednoduše: nedávat žádnou z emotikon k jednotlivým příspěvkům.
Claire Bernish
Zdroj: theantimedia.org