Washington, který v čím dál chabější snaze Moskvu izolovat a podvrátit její stabilitu proti Rusku zavedl rozsáhlé sankce, se tím sám ocitl v pokořující situaci a couvá z nich, když ruší zákazy na ruské raketové motory RD-180. A i když to Washington dělá, tak americká média stejně dále Rusko líčí jako zlosyna, ač se samy USA cítí nuceny kupovat rakety od tohoto národa, o kterém tvrdí, že provedl invazi na Krym, že živí „hybridní válku“ na východní Ukrajině, a že bombarduje USA podporované „rebely“ v Sýrii. Stojí zato připomenout, že ruské raketové motory RD-180 představují s ničím nesrovnatelnou výkonnost, jaké se americké firmy teprve budou muset vyrovnat, a ty boudou vynášet na zemskou orbitu užitečné náklady pro ministerstvo obrany.
Popular Science ve svém článku, „Kongres přikračuje ke zrušení zákazu ruských raketových motorů,“ tvrdí:
[quote align="center" color="#999999"]
Po ruské invazi na Krym, Kongres zatratil ruské raketové motory. Avšak jeho zákaz používání těchto raket pro vynášení vojenských užitečných nákladů do kosmu byl asi poněkud uspěchaný. Nový Kongresem schválený zákon našel způsob, jak tento zákon anulovat.
United Launch Alliance (ULA), společný podnik Boeing a Lockheed Martin, který byl dlouhodobě hlavním dodavatelem pro vynášení nákladů ministerstva obrany do kosmu, spoléhá na Rusy vyráběné RD-180. ULA nedávno odmítla nabídky na kontrakt vynesení do kosmu kvůli svým omezeným dodávkám raketových motorů a Pentagon je z toho nešťastný. Ač ULA vyvíjí nový motor BE-4, potrvá jí ještě roky, než se s ním dostane na odpalovací rampu. To, o čem se bavíme, je konec konců raketová věda.[/quote]
Rusko sice žádnou „invazi“ na Krym nepodniklo, Popular Science má ale pravdu, když poukazuje, že náhradě za ruské RD-180 vyráběné ULA potrvá ještě roky, než se stane realitou.
Popular Science rovněž naráží na další důvod, který by mohl být za zrušením sankcí na ruské rakety:
[quote align="center" color="#999999"]
ULA měla dlouho monopol na vynášení vojenských nákladů. Také SpaceX dostal nedávno povolení používat svých raket Falcon 9 k vynášení vojenských nákladů dost blízko době, kdy ULA vypadla kvůli tomuto zákazu. Když je ten zákaz zrušen, tak to znamená, že ULA a SpaceX se účastní první soutěže o vynesení vojenského nákladu od roku 2006 – a to by se mohlo promítnout do úspor pro americkou vládu. [/quote]
[quote align="center" color="#999999"]
[/quote]
Je ironií, že touha ULA (společného podniku mezi giganty obranného průmyslu Boeingem a Lockheed Martin) udržet si svůj monopol a všechnu tu nepatřičnou moc a bohatství s tím spojené jej přinutila podnikat spolu s jedním z národů, který se on a celá ta škála zvláštních zájmů na Wall Streetu, ve Washingtonu a v Londýně už desítky let pokouší podvrátit, rozdělit a zničit.
SpaceX se pokouší aero-kosmický průmysl rozklížit a decentralizovat, což je pro Boeing a Lockheed Martin jak z krátkodobého, tak i z dlouhodobého hlediska přímá hrozba.
A vypadá to, že strategie těchto speciálních zájmů na Wall Streetu, ve Washingtonu a v Londýně je jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého hlediska vnitřně nekonzistentní a úzce prospěchářská. Když se pokouší izolovat a podvrátit Moskvu, tak se ocitnou ohroženi rozvratnými podnikatelskými modely a inovacemi doma v Americe. Aby zadusili domácí konkurenci, tak se tyto speciální zájmy nakonec uchylují k rušení sankcí proti zahraničním konkurentům.
Jak je to impotentní a nekonzistentní, tak to vypadá, že se USA povedlo poškodit více sebe než Rusko. Ač Rusko určitě sankcemi trpí, tak pokud je překoná, vyjde z toho nakonec silnější a soběstačnější. Avšak USA, ať už budou nad Ruskem vítězit nebo budou poráženi, tak si během této činnosti jasně ubližují.
Pro globální veřejnost zahlcenou každodenními pohledy na úvodníky o tom, jakou je Rusko hrozbou pro globální mír a stabilitu, by měl fakt, že americké ministerstvo obrany pořád v podstatné míře od Ruska nakupuje rakety, aby dostalo na orbitu americké satelity, posloužit jako připomínka, že nic v americké zahraniční politice nebo v tom, jak je prezentována v USA a v evropských médiích, nepřipomíná vážnou principiálnost, faktičnost či poctivost.
Když se USA ocitly v situaci neschopné ospravedlnit pokračování sankcí na ruské rakety, tj. rakety používané v kritické roli pro udržení US obranných kapacit, jak mohou USA nadále ospravedlňovat sankce proti Rusku, které v platnosti pořád zůstávají? Jsou tyto sankce v platnosti jednoduše proto, že business, který je jimi na celém Západě postižen, postrádá takovou lobbovací sílu jako Boeing a Lockheed Martin? A čeká se od nás, že budeme nadále věřit, že Rusko je sice takovouto „hrozbou“, ale pro Ameriku je stejně hlavní partner ve vypouštění obranných satelitů do kosmu, ani nemluvě o amerických a evropských astronautech a zásobovacích misích na Mezinárodní kosmickou stanici?
To obracení po větru u ruských sankcí ve skutečnosti vypadá jako příznak toho, že různým těm, co investovali do mezinárodního řádu Washingtonu a Londýna, se tento začíná už jevit méně jako organizovaný globální podnik, a více jako cesta po čichu všude tam, kde je cítit profit, který se hledá třebas i za okrajem srázu. Pro tyto investory do řádu by to mohl mýt čas zamyslet se nad přesměrováním investic nebo jejich diverzifikaci do něčeho opravdu vypadajícího, že má oči otevřené při hledání skutečné budoucnosti a reálného pokroku.
Překlad: Miroslav Pavlíček
Zdroj: journal-neo.org