V listopadu oznámily čínské úřady nákup 24 ruských stíhaček Su-35 v částce dvě miliardy USD. Cena jedné stíhačky bude činit 83 milionů USD. Ten nákup se zdá být dost divný, píše The Epoch Times. „Su-35 je stíhačka generace 4++. Čína má stíhačky podobného typu (Chengdu FC-1, JH-7, J-10, J-11), a také se v současné době rozpracovávají dva modely páté generace — J-20 a J-31. Vzniká otázka, nač potřebuje Čína ruské stíhačky, když může sama vyrobit modernější. Odpověď je jednoduchá: čínské stíhačky mají příliš mnoho problémů", píše vydání.


Úřady ČLR se už dávno zajímaly o Su-35. Rusko zahájilo jednání s Čínou o prodeji stíhaček v r. 2011. Pak byla jednání pozastavena, protože Komunistická strana Číny (KSČ) trvala na tom, aby se stíhačky montovaly v čínských závodech. V r. 2013 KSČ znovu projevila zájem o Su-35. Celá tato situace velmi připomíná příběh s rozpracováním čínské stíhačky J-10.

Čína začala projektovat J-10 v 80. letech, vyrobila prototyp v 90. letech, a pak v r. 1992 požádala Rusko, aby jí prodalo 50 kusů Su-27. Nákup ruských stíhaček se stal signálem o tom, že projekt J-10 ztroskotal, podotýká vydání.

„Rusko je hlavním dodavatelem stíhaček a bombardérů pro Čínu. Mnohá letadla čínské výroby potřebují ruské součásti. Čína ukončila rozpracování J-10 teprve v r. 2006, a to za využití ruských komponentů a motoru. Motory pro stíhačky jsou Achillovou patou čínského leteckého průmyslu. V r. 2010 ohlásila Čína výrobu vlastního motoru WS-10A, který je imitací ruského motoru. O rok později však znovu nakoupili Číňané ruské motory. V tomto světle může nákup Su-35 znamenat, že čínské úřady nespoléhají na své projekty včetně budoucího J-20", podotýká autor článku.

Kromě toho je řada problémů v čínských společnostech na výrobu letadel.

Manažer Šen-jangské letecké korporace, který chtěl zůstat anonymní, v loňském interview pro The Epoch Times vyprávěl o korupci a o výrobních problémech ve společnosti.

[quote align="center" color="#999999"]