„Tento trh vypadá jako katastrofa a v ukazatelích se to odráží,“ varuje jeden z největších světových zprostředkovatelů lodní přepravy, ale zatímco všechny titulky dělá Baltický index sypké přepravy (Baltic Dry Freight Index) – když tento týden zkolaboval na rekordní propad všech dob – to konkrétní je pod titulky, které jsou opravdu děsivé. V době typické sezóny posílení přepravy a tudíž celosvětového globálního obchodování, se jak uvádí Reuters, spotové sazby na přepravu kontejnerů z Asie do Severní Evropy zhroutily o ohromujících 70% jen za samotné poslední 3 měsíce. K takové téměř bezprecedentní odchylce od sezónního posílení došlo v tomto měřítku před tím jen jednou … v krizovém roce 2008! „Vypadá to pro trh děsivě a nevypadá to, že by v blízkém výhledu něco do trhu vdechlo život.“


Ukazatel sypké přepravy Baltic Dry je rekordně nízko…

A kolabuje Šanghajská kontejnerová přeprava…

Jak hlásí Reuters,

[quote align="center" color="#999999"]

Ukazatele lodní přepravy převozní vytíženosti kontejnerů z přístavů v Asii do Severní Evropy se v týdnu končícím pátkem propadly o 27,9 procenta na 295 $ na 20 stopový kontejner (TEU), řekl Reuters jeden zdroj s přístupem k datům z Shangahi Containerized Freight Index (Ukazatele lodní přepravy převozní vytíženosti kontejnerů).

K propadu došlo poté, co se minulý týden spotové ukazatele přepravy na této nejfrekventovanější světové trase propadly o 39,3 procenta a na současné ukazatele se u společností přepravy kontejnerů obecně pohlíží jako na pokleslé na ztrátovou úroveň.

Spotové ukazatele přepravy transportu kontejnerů převážejících vše od plochých TV obrazovek po sportovní oblečení z Asie do Severní Evropy se během tří týdnů propadly o 70 procent.

V týdnu do pátku se propadly ukazatele kontejnerové přepravy z asijských přístavů do Středomoří o 22,5 procenta, propadly se o 8,6 procenta do přístavů na US Západním pobřeží a o 8,0 procent do US přístavů na Východním pobřeží.[/quote]

Na tomto kolapsu je ale nejvíce znepokojivé to, že k takovému kolapsu dochází zrovna, když průmysl přepravy kontejnerů vstupuje do své zlaté sezóny v průběhu roku… (Porovnání letošního průběhu s 30 letým průměrem.)

A teď, když už jsme viděli takovou ohromnou bezprecedentní odchylku od sezóny před tím?

Samozřejmě, že vytrubování ze strany status quo je, že všechno je úžasné, optimistické, že to nemá nic společného s poptávkou, nýbrž že je to jen kvůli nadměrným dodávkám lodí…

Dodávky se opravdu vzepjaly…

Ale jen kvůli totálně zmanipulovaným a od reality odtrženým signálům z ‚trhů‘ mohlo dojít k tomu, že firmy začaly hromadně neúčelně investovat do stavby lodí v očekávání renezance globálního obchodu…, k níž nikdy nedošlo…

Graf výše ve skutečnosti ukazuje, že růst globálního obchodování se už nějakou dobu zpomaloval, jak uvádí Acting-Man’s Peter Tenebrarum:

[quote align="center" color="#999999"]

Ale někde mezi kolapsem cen ropy, posílením dolaru a letargií spotřebitelů se povídačka o ekonomice odtrhla od grafů. Téma přešlo od obnovení růstu a zotavení k recidivám churavosti a stagnaci. Neúčelné investice do US břidlicové ropy, brazilských dolů a čínských továren a nemovitostí se musí započítat.

Úpravy cen, bankroty a restrukturalizace dluhů se musí bolestivě odpracovat, jako když se sběrač jahod probírá jakoby nekonečným řádkem zrajících plodů. Ztuhlá záda, spálené krky a otlačené prsty jsou tím, co teď čeká celou ekonomiku. US ekonomika není vůbec imunní ke globálnímu rozvratu.[/quote]

S každým týdnem se objevují další důkazy, že dochází k čemusi neočekávanému. Místo posilování ekonomiky a robustního růstu se fundamentální hospodářské ukazatele hroutí. Výroba zpomaluje. Spotřebitelská útrata je vlažná. Kvůli dalšímu poučení se podívejte ještě na měď, železnou rudu nebo hliník…

Překlad: Miroslav Pavlíček

Zdroj: zerohedge.com