Europoslanci tvrdí, že tato nová technologie, která v případě havárie automaticky zburcuje služby nouzového zásahu, ročně zachrání 2 600 životů. Ale kampanisté proti zdůrazňují, jak masivní porušení soukromí tahle technologie představuje. Včera hlasoval Evropský parlament za schválení tohoto nového zákona, který zajistí, že se tyto černé skříňky stanou u všech nových vozidel standardem. V případě havárie tohle zařízení zaznamená čas, přesné místo, směr pohybu, závažnost poškození a i to, zda zafungovaly airbagy. Jak referoval Express, Británie jako člen Evropské unie je nucena tuto legislativu také přijmout i proti vůli současné vlády.
Loni ministryně dopravy Clare Perry varovala před obrovskými náklady takovéhoto plánu, odhadovanými na asi 370 milionů liber (13, 875 miliardy Kč), s tvrzením, že tato technologie neospravedlňuje až takovéto předražení.
„Přínosy z toho, když se to zavede jako povinnost ve všech nových autech, neospravedlňují náklady na realizaci; myslím, že je to jako byste těch 370 milionů liber vyhodili,“ řekla paní Perry Komisi dopravních voleb. Řekla, že vzhledem ke „zvyšující se reaktivitě sítě našich nových silnic“ to britská vláda vnímá jako zbytečné.
„Avšak, s radostí uvítáme, když si to zrealizují ostatní členské státy, pokud to bude odpovídající jejich vlastním silničním sítím – třeba, když např. budou mít méně reaktivní nouzové služby,“ dodala.
Británie se pokoušela si zařídit možnost to nepřijmout, když to bylo před Radou ministrů dopravy EU, ale neuspěla.
Evropská komise odhadla, že tohle zařízení přidá navýšení ceny každého nového vozidla o 72 liber (2700 Kč). Europoslanci trvají na tom, že do této legislativy vepsali ochranu soukromí, když se v ní přeci stanovuje, že informace v tom shromážděné se smí předat třetí straně jen se svolením.
Ale kampanisté za soukromí s tím nesouhlasí. Emma Carr, ředitelka Big Brother Watch, řekla: „Je tu jasné riziko, že jakmile bude toto zařízení instalováno, tak řidiči naprosto ztratí kontrolu nad tím, kdo se dostane k jejich datům a použije je.“
„Nutit řidiče, aby měli ve svém autě instalované zařízení, které je schopno zaznamenávat a vysílat, kde přesně jezdí, je naprosto nepřijatelné.“
„I sám Evropský parlament přiznal, že očekává, že k těmto datům bude mít přístup celá řada komerčních společností.“
Průmysl výrobců aut lobboval za povinné zavedení této technologie už dlouho. Také experti pojišťoven tento krok vítají a předpovídají, že řidiči, kteří si odmítají tohle zařízení instalovat, by mohli být do deseti let vyhnáni ze silnic nárůstem pojistného.
Na průmyslové konferenci počátkem tohoto měsíce byli řečníci toho názoru, že tato nová technologie se brzy stane „rozhodnutím o vlastním sebevyloučení“ spíše než „možnou volbou“.
Tom Ellis z webové stránky srovnávání pojištění Gocompare, který na tomto semináři mluvil, řekl Telegraph: „Do 10 let budou pořád ještě zákazníci, kteří budou upřednostňovat nemít nainstalované telematické zařízení, to bude ale situace, že sám sebe chce vyloučit, spíše, než že by se rozhodoval o možné volbě.
„Budou existovat důvody, aby se lidé rozhodovali, že v tom nebudou – třebas protože jsou špatnými řidiči, nebo je jim nepříjemný ten prvek se soukromím, nebo mají staré auto. Ti ale budou muset přijmout vyšší pojistné na pojištění svého vozu.“
[quote align="center" color="#999999"]
[/quote]
Překlad: Miroslav Pavlíček
Zdroj: breitbart.com