Potíže vypadají, že pro F-35 Strike Fighter neberou konce. Ač ještě není plně provozuschopný, tak nové testovací verze tohoto stíhacího bitevníku schopného nést jaderné zbraně buď za letu netěsnily a unikal z nich olej, nebo se vzňaly při vzletu. F-35 je nejdražší zbraňový systém na světě – $400 miliard a to pořád přibývá. Odhadované náklady na celou dobu životnosti tohoto vojensko-průmyslového projektu jsou $1,5 bilionu. Teď na závěr je F-35 skoro o deset let pozadu za harmonogramem a jeho náklady jsou už více než dvojnásobné oproti původním odhadům. Pentagon snížil požadavky na svou provozní specifikaci, ale i tak mu pořád chybí roky, aby byl provozuschopný.
Podle Motley Fool jsou odhadované dodatečné náklady na provoz a údržbu F-35 po 55 let dalších $1,1 bilionu. Takže celkem za více než $2 biliony bude projekt F-35 stát více než polovinu toho, co stála celkem Irácká válka.
22. června na základně Eglin Air Force Base vzlétal F-35A na rutinní cvičný let, když část motoru prorazila trup a ocas letounu, a ten se vzňal plamenem. Pilot zrušil vzlet a uprchl z kokpitu. Pozemní posádka uhasila oheň pěnou. Nedošlo k žádným zraněním, ale letoun za $100 milionů je dost možná zničen, tvrdí činitelé.
Po tomto požáru zůstalo všech 26 F-35 na zemi, zatímco Letectvo zkouší přijít na to, proč se letoun vzňal. Mluvčí Letectva poručík Hope Cronin označil ten požár za „významný“, leč příčina je pořád ještě neznámá. F-35 na dalších základnách nadále létaly až do 27. června, kdy Letectvo uzemnilo všechny F-35 po celé zemi a nadále hledá příčinu požáru.
Už před tím toho měsíce 13. června byla flotila F-35 (zatím více než 100 letadel) uzemněna kvůli tomu, že F-35 za letu unikal olej. Letectvo, Námořní pěchota a Námořnictví mají všichni různé varianty F-35 v rozsahu odhadované ceny od $98 milionů (Letectvo), přes $104 milionů (Námořní pěchota), až po $124 milionů (Námořnictvo). Podle Lockheed Martin, hlavního dodavatele, stojí letou F-35 $98 milionů, ale bez motoru.
Až dosud se o verzi povídání o tomto staralo Letectvo a v menší míře i Lockheed Martin. První zprávy přišly z kanálů přátelských k vojensko-průmyslovému komplexu, jako od U.S. Naval Institute News nebo od Defense News. Podle toho prvního: „Je tohle první nehoda ve službě JSF (F-35) během života tohoto programu ve třech službách.“
Když o tom referoval list L.A. Times použil jen oficiální informace. Motley Fool, když referoval o korporátních nadějích, že prodeje F-35 „se rozhoří“, přišel ale s daleko neuctivějším pohledem s tímto titulkem:
Bojové tryskáče Lockheed Martin Corporation F-35 se rozhořívají – ale jinak, než se chce
Lockheed Martin doufá, že prodá USA a dalším vládám více než 5 000 F-35. V posledních dvou letech několik z těchto vlád projevilo obavy o skutečnou hodnotu tohoto letounu s tím, že některé z těch vlád své zakázky omezily nebo zrušily. Jak to analyzoval Motley Fool:
[quote align="center" color="#999999"]
Je jasné, že ty zprávy z Floridy pro Lockheed znamenají vážný propagandistický horor – s potenciálními zpětnými rázy pro program, od kterého se očekávalo, že nakonec pro Lockheed Martin přinese $1 bilion výnosů.[/quote]
Aby se tyhle potenciální výnosy staly skutečností, musí Lockheed Martin strávit více času stavbou nových letadel a méně času pomocí Letectvu řešením problémů s těmito letadly, které si už koupili a zaplatili. A s tím, že téměř 40% všech potenciálních očekávaných celosvětových prodejů má přijít od mezinárodních zákazníků, tak rozhýbat tok těchto výnosů bude vyžadovat, aby Lockheed udržoval mezi potenciálními nakupujícími i nadšení pro toto letadlo.
Ač se F-35 vyrábí už od roku 2006, tak je letoun pořád ještě ve své testovací fázi. Lockheed Martin je hlavním kontraktorem F-35, ale tyto nedávné problémy naznačují, že tato společnost má problémy s kontrolou kvality u svých subdodavatelů.
O vzplanutí ocasu panuje domněnka, že začalo v ocasním motoru F-35 konstruovaném Pratt & Whitney (jednotkou United Technologies).
Únik oleje zjištěný přinejmenším u tří F-35 pochází ze systému olejového hospodářství vyráběného United Technologies, který také montuje motory.
Britský debut F-35 je naplánován na 4. července
Jako by to nebylo samo o sobě dost zlé, když je nejdražší zbraňový systém světa pořád ještě po více než desetiletí nefunkční, tak se s těmito konkrétními nefunkčnostmi nepohodlně přiblížil k prvnímu zámořskému předvedení F-35 před královnou Alžbětou při oficiální pojmenovávací ceremonii nové britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth 4. července. Aby se poprvé objevily v zámoří tak tři F-35 přeletí přes Atlantický oceán.
Podle „blogu, co se točí kolem Námořní pěchoty,“ SNAFU, je „myšlenka na let s prototypy letounů F-35B přes Atlantik kvůli ceremonii ulítlá.“ Ale vysvětlují:
[quote align="center" color="#999999"]
Britové chtějí F-35B jako součást vybavení lodě. Spojené království je jediným partnerem „první vrstvy“ v programu vývoje F-35, což znamená, že do vývoje F-35, co začal v roce 2001, nalili určité pořádné peníze. Rovněž získali asi patnáct procent z výrobního koláče s tím, že BAE Systems už dokončuje výrobu sestav zadního trupu a ocasu 150 F-35…[/quote]
UK původně chtělo 138 letadel, to bylo ale sníženo na 48, nejspíše z důvodů nákladů či jiných. UK už (do jisté) míry vlastní tři F-35B a plánuje objednat 14 dalších nejpozději na konci října… Teď slyšíme, že tohle osudové oznámení, že UK „objednává“ dalších čtrnáct (když už mají tři) vadné prototypy F-35B bude učiněno při pojmenovací ceremonii HMS QE, kde součástí ceremonie budou i F-35B! Tadadá…
To ale není žádná legrace. Ať ten nápad na takovýto levný politický výstup přišel od kohokoliv, tak to bezpochyby mělo vliv na rozhodnutí po požáru v Eglin nenechávat ještě flotilu F-35 na zemi, i když pořád ještě hledali příčinu. To ohrozilo i další piloty.
I přes všechnu svou technologii, F-35 neumí létat ve špatném počasí
I před těmi nedávnými epizodami s unikajícím olejem a s požáry, bylo naplánováno, že ten F-35B (verze pro námořní pěchotu) poletí před královnou jedině, když bude hezké počasí. (K dalším nedostatkům tohoto letounu totiž patří i to, že neumí létat naprosto bezpečně v dešti.) Na přítomnost F-35 tlačil BAE Systems, jeden ze subdodavatelů tohoto letounu a hlavní dodavatel této nové letadlové lodi. Ale neočekává se, že by F-35 letěly ke královně Alžbětě nebo od ní jen samotné dříve než v roce 2018.
Za předpokladu, že průlet F-35 při ceremonii pojmenování letadlové lodi proběhne bez průšvihu, tak se mají F-35 zúčastnit dvou dalších britských leteckých show, Royal International Air Tattoo (11.-13. července) a Air Show ve Farnborough (14-20. července). Pak ty letouny odletí zase zpátky přes Atlantik. Tahle předvedení byla oznámena v dubnu.
Když o tomto všem SNAFU uvažuje, tak se diví:
[quote align="center" color="#999999"]
Po tom požáru (v Eglin), tak krátce po uzemnění flotily (kvůli únikům oleje) je tu jasná otázka. Proč Pentagon ignoruje opatření obecné bezpečnosti u všech těch předváděček kvůli publicitě v Evropě?
Stojí snad ten program v Británii už na tak vratkém blátě, že by zrušení předváděčky zabilo britské nákupy? Je ministerstvo obrany tak zoufalé, že ohrozí své piloty kvůli letecké show?
Odpovědi se jeví jako ano. Techno-show je teď důležitější než životy našich pilotů.[/quote]
(Poznámka: Pentagon oznámil zrušení červencového přeletu letadlové lodi, ale pořád doufá, že F-35 se budou moci předvést na těch air show.)
Určitá skepse se objevuje z australského listu
V Austrálii, kde se také očekává, že vláda koupí F-35, referuje o F-35 Herald Sun jako o „našem krocanovi za bilion dolarů“ a pojednává o nedávných potížích tohoto letounu s opovržením jako o zase více toho samého. Ale tento list také referuje, že krátce před tím, než ta F-35 vzplanula, se tohle úplně nezávisle stalo i jinému kradmému letounu. Počátkem června prototypu ruského bitevníku Suchoj T-50 během letu vzplanul jeden z jeho dvou motorů, tomu se ale povedlo bezpečně přistát. Ten pravý motor při tom upálil kus trupu letadla.
26. června vydal Projekt vládního dohledu (POGO) zprávu k nedávno Sněmovnou schválenému zákonu o obranných výdajích 2015. Zpráva kritizovala $6 miliard dodatečných výdajů na haprující F-35 a podpořila výdaje na relativně rentabilní A-10 Warhog (pro blízkou leteckou podporu pozemních vojsk), které chce Obamova administrativa zkrátit.
F-35 také dlouho vyvolávala kontroverze ve Vermontu, kde aktivisté Stop F-35 strávili roky pokusy zabránit pentagonskému plánu na umístění tohoto letounu uprostřed nejhustěji obydlené a jediné velkoměstské oblasti. Letectvo se však rozhodlo tento letoun umístit do Burlingtonu s plnou podporou Demokratického vedení Vermontu a bez disentu Republikánů nebo i nezávislého vermontského senátora Bernie Sanderse. Vermontší Demokraté počínaje senátorem Patrickem Leahym, reprezentantem Peterem Welchem, guvernérem Peterem Shumlinem, starostou Burlingtonu Miro Weinbergerem, legislativními vůdci a členy s jen málo výjimkami se husím pochodem seřadili do sevřeného šiku na podporu tohoto vlhkého snu Pentagonu o jediném letovém počítači letounu, který umí splnit jakoukoliv misi, kterou si Armáda, Námořnictvo či Mariňáci vysní.
Republikánský senátor John McCain, který nemá zrovna moc averzi k americkým zbraním hromadného ničení, F-35 prohlásil za „jeden z největších národních skandálů, k němuž kdy došlo, co se týče výdajů dolarů daňových poplatníků.“
A když mluvíme o penězích daňových poplatníků, 26. června hlásila BBC, že Irák nakoupil 36 F-16 z USA pro své poddimenzované letectvo, ale USA byly pomalé s dodávkami. Tak teď, když jim dochází trpělivost, a chtějí nálety na rebely, tak si irácká vláda nakoupila „několik použitých tryskových bitevníků Suchoj od Ruska a Běloruska.“ Irácký ministerský předseda Nouri al Maliki řekl, že tyto letouny by mohly létat při misích během pouhých dnů.
Bitevník Suchoj není F-35, za kterou by byl Irák nejspíš vděčný.
[quote align="center" color="#999999"]
[/quote]
Překlad: Miroslav Pavlíček
Zdroj: globalresearch.ca