Facebook podnikl psychologický experiment na svých uživatelích tím, že manipuloval jejich emocemi, aniž by o tom věděli, tvrdí nová studie. Výzkumníci si zahrávali s 689 003 náhodnými anglicky-mluvícími uživateli Facebooku tím, že měnili obsah jimi odebíraných novinek. Mluví o tom publikace v červnovém čísle deníku „Proceedings of the National Academy of Scientists“ (PNAS). Během 7 dní dlouhé doby v lednu 2012 zahájili výzkumníci dva paralelní experimenty. Snížili počet pozitivních a negativních updatů v odběru jednotlivých uživatelů.
„Když se snížil počet pozitivních zpráv, lidé produkoval méně pozitivních postů a více negativních, zatímco když byl snížený počet negativních zpráv, bylo tomu naopak. Tyto výsledky indikují, že emoce vyjádřené jinými uživateli na Facebooku ovlivňují ostatní. Důkazem toho je tento masivní pokus provedený na sociálních sítích,“ řekli autoři výzkumu, k nimž patří výzkumníci z Facebooku, Cornell University a University of
„ Též jsme si povšimli, že lidé, kteří byli vystaveni menšímu množství emocionálních postů byli méně expresivní v následujících dnech.“
Uživatelé Facebooku o tomto experimentu nevěděli. Nicméně dle smluvních podmínek Facebooku (se kterými každý souhlasí, když se na síti registruje) mohou být data uživatelů použity pro „vnitřní operace, včetně hlášení chyb, analýzy dat, testování, výzkumu a zlepšování služeb.“
Výzkumníci argumentují, že jejich experiment byl v pořádku, co se týče těchto podmínek. Výzkum dále uvádí, že výzkumníci nikdy neviděli skutečný obsah postů – namísto toho spoléhali na počítač, který počítal výskyt pozitivních a negativních slov ve více než 3 milionech statusů. Ty celkově obsahovaly 122 milionů slov – 4 miliony z nich byla pozitivní (3,6%) a 1,8 milionů bylo negativních (1,6%).
Význam této studie byl snížen na nízký percentil, neboť se za "emocionální nakažlivé" považuje pouhých 0,1%. Nicméně leckdo by mohl argument, že z celkové 1,3 miliardy Facebookových uživatelů na světě i toto malé procento stále zahrnuje velkých počet lidí.
Zdroj: rt.com