Evropská unie tajně vyvíjí zařízení pro „dálková zastavení“, která se budou hodit pro všechna auta, aby policii umožnila vozidla vyřadit stiskem knoflíku z velína. Důvěrné dokumenty z komise vysokých policejních důstojníků EU, kteří udržují své schůzky v tajnosti, stanovily plán nadepsaný „dálkové zastavování vozidel“, který je součástí rozsáhlejších opatření pro dohled a sledování vynucovateli zákona. „Tento projekt bude pracovat na technologických řešeních, která lze ‚zabudovat do všech aut vstupujících na evropský trh jako standard,‘ uvádí tento nepřístupný dokument.


Tato zařízení, která budou ve všech nových autech do konce desetiletí, budou aktivovat policisté pracující u počítačových obrazovek v řídících centrálách.

Jakmile se aktivuje, tak se motor auta používaného uprchlíkem či jiným podezřelým zastaví, dodávka paliva se odřízne, a zapalování se vypne.

Tato technologie, pro kterou je stanoven šestiletý časový harmonogram vývoje, se zaměřuje na ukončení nebezpečných vysokorychlostních automobilových honiček a na odstranění současných zbytečných technik zastavování, jako je prorážení pneumatik vozidlům.

Tento návrh byl vytčen jako součást „klíčových záměrů“ pro „Evropskou síť technologií pro vynucování zákona“ čili Entlets, což je utajený výhonek Evropské „pracovní party“ zaměřené na zlepšení spolupráce mezi policiemi po celé EU.

Statewatch, spolek hlídačů monitorující policejní moc, státní dohled a občanská práva v EU, tyto dokumenty nechal uniknout uprostřed obav, že tato technologie představuje vážnou hrozbu občanským svobodám.

„Všichni víme o problémech obklopujících policejní zastavování a prohledávání, tak v první řadě proč vůbec by měla být tato auta zastavována?“ říká Tony Bunyan, ředitel Statewatch.

„Rovněž potřebujeme vědět, zda existují nějaké důkazy, že tohle je dalekosáhlý problém. Tak jak to, že máme nějaké důkazy, že tohle je problém, a pak jak to, že nemáme nějaké směrnice, jak se to bude používat.“

Dálkové zastavování a další plány na dohled byly už podepsány Trvalou komisí EU pro operační kooperaci na vnitřní bezpečnosti známou jako Cosi, což znamená, že tento projekt má podporu hlavních úředníků britského ministerstva vnitra a policejních činitelů.

Cosi, která se také schází v tajnosti, byla zřízena Lisabonskou dohodou o EU z roku 2010, aby vypracovávala a realizovala to, co se vynořuje jako Evropská vnitřní bezpečnostní politika, aniž by nad tím byl dohled ať už Horní či Dolní sněmovny.

Douglas Carswell, konzervativní poslanec za Clackton, na tento plán zaútočil kvůli ohrožení občanských práv tím, že se obchází parlament.

„Cenou, kterou platíme za to, že se vzdáváme své demokratické suverenity, je to, že nám vládne nikomu se nezodpovídající utajená klika,“ řekl.

Nigel Farage, vůdce UKIP, tato opatření popsal jako uvalení „neuvěřitelné“ a „drakonické restrikce“.

„Je úděsné, že o něčem takovém vůbec přemýšlí,“ řekl. „Lidé musí proti tomuto útoku na jejich svobody protestovat a během Euro-voleb v květnu hlasovat proti EU státu Velkého bratra.“

Enlets v roce 2012 obdržela grant 484 000 liber od Evropské komise na svoji deklarovanou misi „podpory frontové linie policajtování a boje proti těžké a organizované kriminalitě sběrem uživatelských požadavků, skenováním nových technologií a nejlepších postupů spolu s přinášením vědomostí o nich, bencharkingem a poskytováním rad.“

Ten šestiletý pracovní program pro Enlets zahrnuje rovněž vylepšení technologie automatického rozpoznávání poznávacích značek a sdílení policejních poznatků. Ač je technologii policejního zastavování vozidel na dálku ještě třeba vyvinout, Enlets argumentuje prospěchem z vyvinutí takového systému.

„Prchající vozidla mohou být nebezpečná pro občany,“ uvádí dokument. „Zločinní pachatelé při útěku po zločinu podstupují rizika. Policie není ve většině případů schopná zločince pronásledovat kvůli nedostatku účinných prostředků k bezpečnému zastavování vozidel.“

Zavedení zařízení pro zastavování vzneslo otázky i nad bezpečností silnic. David Davis, konzervativní poslanec za Haltmeprice a Howden, varoval, že tato technologie by mohla pro uživatele silnic představovat nebezpečí.

„Bylo by fascinující vědět, jaká by byla odpovědnost státu, když by tahle zařízení vložili do všech vozidel a některá by náhodně vypla, zrovna když by auto uhánělo 115 km/h na dálnici, mělo za sebou náklaďák, a vedlo by to ke ztrátám na životech,“ řekl.

„Je čas, aby zákonodárci přestali věřit, že technologie je nějakou formou magie, a uvědomili si, že je poruchová, a takovéto poruchy způsobují reálné škody.“

Překlad: Miroslav Pavlíček

Zdroj: telegraph.co.uk