Dokument PROGRAMOVÁNÍ NÁRODA (Programming The Nation) se zevrubně zabývá historií podprahových signálů v Americe. Podle mnoha odborníků byly podprahové vzkazy od konce 50. let testovány prostřednictvím všech masmédií, včetně hollywoodských filmařů Alfreda Hitchcocka a Williama Friedkina. Dokonce i současná armáda je obviňována z těchto praktik v rámci „války s terorismem“, namířeným proti vojákům i civilistům v cizině i na území USA. Díky všeříkajícím záběrům, odhalujícím rozhovorům, vtipným anekdotám a řadě vizuálních efektů tento film nekompromisně zkoumá údajné používání podprahových signálů v reklamě, hudbě, filmu, televizi, přístrojích na ochranu proti krádežím, politické propagandě, vojenských psychologických operacích a vývoji vyspělých zbraní.
Režisér Jeff Warrick říká, že je jeho osobním posláním odhalit, zda jsou tyto manipulativní postupy úspěšné při „programování národa“, anebo zda podprahové signály patří do kategorie mýtů.
Programování národa je dokument vyrobený technologií low fidelity, zaměřující se na daný problém a vynikající spíše silou svých myšlenek než neuměleckým provedením. Ve filmu s patrně nejoblíbenějším námětem milovníků konspiračních terorií („podprahové signály“ v médiích a reklamě) se režisér Jeff Warrick snaží především prozkoumat to, zda má reklama neblahý vliv na naše duševní zdraví. Skvělé rozhovory a hluboké ponoření do samotného tématu kontrastují s nedokonalým zvukem a provedením, jež občas působí spíše jako power-pointová prezentace než jako film.
Dokument začíná autobiografickým představením vypravěče, který pracoval v reklamě a později se začal věnovat tvorbě filmových dokumentů. Dále se zaměřuje na poněkud neuchopitelnou historii podprahových signálů, konkrétně v části zaměřené na knihy typu The Hidden Persuaders autora Vance Packarda či akustické Rorschachovy testy, které používali The Beatles během své psychedelické éry – jež neúmyslně odstartovaly hysterii o údajné smrti Paula McCartneyho v roce 1968. Symboly penisu a smrti v kostkách ledu v reklamě na alkohol, neustále se opakující symboly nahoty ve starých Disneyho kreslených filmech (které jsou ve skutečnosti žertem z dob Sněhurky, což si tvůrci dokumentu neuvědomili) a dokonce i podprahové signály „Nechci krást“, skryté v hudebních kulisách obchodních domů, to vše se v dokumentu probírá spolu s odborníky, kteří jsou vesmě nakloněni názoru, že takto skrytá manipulace je hrozbou pro demokracii. Utkvělá naivita myšlenky „podprahových signálů“ je zde brána na vědomí (zejména členem kapely DEVO a skladatelem reklamních jinglů Markem Mothersbaughem), není však dostatečně prodiskutována. Dokument také občas odbočuje od tématu, například když se zabývá imaginativním zvukem filmu Francise Forda Coppoly Apokalypsa nyní.
Dr. Eldon Taylor z InnerTalk.com a Progressive Awareness Research část 1
Dr. Eldon Taylor z InnerTalk.com a Progressive Awareness Research část 2
Dr. Eldon Taylor z InnerTalk.com a Progressive Awareness Research část 3
Programování národa je mnohem věrohodnější, když se zabývá nezdravým působením reklamy: záplavou krásných, mladých těl, jež jsou prezentována běžným konzumentům, a tím, jaký mají vliv na jejich sebevědomí; nezodpovědností marketingu mířeného na nevyspělou dětskou mysl; mnoha způsoby, kterými reklama aktivuje nejnižší oblasti lidké mysli, a tím, co to zanechává v lidech, jejichž mozky jsou permanentně aktivovány se skrytým cílem prodeje aut, dovolených, X-boxů či iPhonů.
Žádný uvažující člověk nepochybuje o tom, že šéfové reklamního průmyslu jsou ochotni využívat podprahové signály, pokud opravdu fungují – je to přece obor, jehož jediným cílem je manipulace. Dokument Programování národa nicméně ukazuje spíše to, že takové techniky vlastně nejsou zapotřebí. Mysl pokřivující útoky konvečních reklamních postupů už prokázaly, že dokážou modifikovat lidskou mysl, a nic nenasvědčuje tomu, že by válka o srdce a mysl konzumentů měla ztrácet na intenzitě.
Podprahový rock and roll část 1
Podprahový rock and roll část 2
Dokument Programování národa klade zejména tuto otázku: „Co s tím můžeme dělat?“ Odpověď je zjevná a snáze vyslovitelná než uskutečnitelná: Vypněte televizi, odpojte počítač a běžte ven. Jen dávejte pozor, ať nevrážíte do svých ochromených spoluobčanů, zírajících do smartphonů a iPadů, dobrovolně zhypnotizovaných všemi těmi uhlazenými a prázdnými nesmysly.
Překlad: Tomáš Piňos
Zdroj: worldtruth.tv