Jedním z archeologických nalezišť, které archeology hodně mate, je Gobekli Tepe, a teď se záhada tohoto naleziště prohloubila ještě více. Gobekli Tepe, o které se archeologové zajímají díky 12 000 let starému komplexu megalitických monumentů, zůstává záhadné už od svého prvního odhalení před 20 lety.
Postavili snad Gobekli Tepe australští domorodci?
Teď je tu další teorie o Gobekli Tepe a spisovatel a výzkumník Bruce Fenton přišel s teorií, že jej mohli postavit australští domorodci.
Fenton se zaměřil na křížovou analýzu kultury v Gobekli Tepe spolu s kulturou Arnhemské země, která leží v severní Austrálii, když zjistil, že mnoho symbolů a motivů vykazovalo zarážející podobnost. Ukazují se fotografie jednoho z pilířů Gobekli Tepe se symboly na něm namalovanými spolu s další fotkou hrudníku staršího australského domorodce s úplně stejnými symboly. Domorodci tohoto symbolu používali jako ikony pro to, že dva lidé si spolu sedli a dělí se o poznatky.
Na dalším pilíři říká Fenton, že identifikoval symbol, který je vyhrazen pro jeden z nejděsivějších artefaktů kultury domorodců, kameny Churinga. Řekl, že našel kameny Churinga na 12 000 let starém nalezišti v Turecku ve spojitosti s kulturou Gobekli Tepe. O těch se říká, že vyobrazují soustředné kruhy, které domorodci používali k zobrazení zaplavených děr, zatímco ty cik-cak čáry se říká, že představují vodní toky.
Fenton řekl, že mnoho z těch symbolů zvířat na těchto kamenech má spojitosti s klanovými totemy používanými domorodci. Poukázal, jak je tam spousta podobností mezi figurou ženy, která byla nalezena v Gobekli Tepe a zobrazením Yingarna od australských domorodců, tj. stvořitele. Fenton řekl, že tato pradávná kultura mohla používat šamanismus australských domorodců ve snaze zastavit kataklyzma, aby nepostilo Gobelki Tepe.
Rytiny ukazují na šamanismus australských domorodců použitý ve snaze ukončit to kataklyzma
Fenton se uchýlil k tvrzení, že rytiny Gobekli Tepe zobrazují pokus domorodých šamanů to kataklyzma ukončit. Řekl, že jediným účelem toho komplexu bylo obrátit ty povodně, ke kterým v mladším dryasu docházelo, uklidňováním Duhového hada, kdy pradávní lidé jej považovali za božstvo, které je za ty povodně odpovědné.
Fenton vydal článek o této teorii a uvedl, že obrázky z Gobekli Tepe zobrazovaly převážně zvířata a kvůli tomu má sklony věřit, že by mohly představovat ohromné úsilí šamanů pokusit se povolat duchy těchto zvířat, která vymírala.