Uplynul čtvrtý rok od toho tragického dne, kdy bylo na východě Ukrajiny raketou sestřeleno civilní letadlo Boeing 777-200 Malaysia Airlines, které letělo let MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpur. Skoro tři toky od srpna roku 2014, kdy byla vytvořena Mezinárodní vyšetřovací skupina (JIT, Joint Investigation Team), se zkoumají okolnosti této katastrofy. A skoro stejně dlouho, tedy od října téhož roku, je k prozkoumání Evropskému soudu pro lidská práva podána žaloba skupiny německých občanů na Ukrajinu.
Žalobu jménem poškozených podal právník Elmar Giemulla, který je známým specialistou v oblasti leteckého práva, profesorem dvou německých a amerických univerzit a člověkem, s kterým vlády mnoha zemí v různých obdobích konsultovaly otázky rozvoje správy letectví. Pravidelně profesor Giemulla vystupuje v roli ochránce zájmů pozůstalých po obětech leteckých katastrof.
V exkluzivním rozhovoru pro RIA Novosti doktor Giemulla vysvětlil, proč považuje Ukrajinu zodpovědnou za tragédii v roce 2014 nezávisle na tom, čí raketa sestřelila letadlo. A také proč si je jist, že se případ katastrofy v závěru zamluví.
RIA Novosti: Pane advokáte, podal jste žalobu k Evropskému soudu pro lidská práva, aniž byste čekal na výsledky vyšetřování JIT nebo na rozhodnutí soudu, který proběhne jak je již známo v Nizozemsku. Za viníka katastrofy považujete Ukrajinu, i když předběžné závěry mezinárodních vyšetřovatelů uvádějí, že to bylo Rusko — podle jejich názoru bylo letadlo sestřeleno z ruského protiletadlového systému Buk. Nepovažujete své podání žaloby za předběžné?
Giemulla: Mnou vytvořená žaloba není založena na tom, které straně bude připsána vina v závislosti na tom, komu patřil Buk a kdo ho obsluhoval. Jsem přesvědčen, že Ukrajina náležitým způsobem nesplnila povinnosti v zajištění bezpečnosti svého vzdušného prostoru."
Vláda této země v daný moment neovládala východní části země, kde už v té době panovaly boje. Vláda věděla, že mají povstalci zbraně mnohem silnější, než jsou přenosné protiletadlové raketové systémy. Navíc věděli, že jen několik dní před touto katastrofou bylo nad tímto územím ve velké výšce sestřeleno ukrajinské vojenské dopravní letadlo. Avšak místo toho, aby kompletně zcela uzavřeli vzdušný prostor tohoto regionu, Ukrajina ho uzavřela pouze do té výšky, ve které se pohybují civilních letadel.
A došlo k tomu, že ukrajinská vláda jednoduše zavřela oči před nebezpečím, které hrozilo životům 298 lidí, a neodvrátila ho, i když byli tyto lidi schopni zachránit.
Co vaši pozůstalí, kolik jich je? Koho ztratili při této katastrofě?
Jsou to tři německé rodiny. Matka, která ztratila svou dospělou dceru. Dvě dospělé děti, které ztratily otce a mladý muž, který zůstal bez matky.
A všichni plně souhlasí s Vaší jistotou, že za smrt jejich blízkých je odpovědná právě Ukrajina?
Ano, stejně jako já si myslí, že viníkem katastrofy je právě Ukrajina. Mohla a měla předejít této tragédii.
Mezinárodního vyšetřování se účastní pět států, mezi kterými je Ukrajina. Jak se k tomu stavíte?
Je to vážná chyba. Samotná Ukrajina je zodpovědná za tuto katastrofu. Nebezpečné je to, že má Kyjev možnost ovlivňovat průběh vyšetřování.
Co si myslíte o předběžných závěrech JIT?
Všechny jsou moc předběžné a útržkovité. Klíčové otázky zůstávají jako dříve bez odpovědí.
Okamžitě po tom, co se tragédie stala, z ní ukrajinský prezident Petro Porošenko obvinil domobrance Donbasu. Hned další den informoval prezident OSCE PA Ilkka Kanerva, že letadlo sestřelila raketa, která byla vypuštěna z území kontrolovaného povstalci. Se stejným oznámením vystoupil tehdejší americký prezident Barack Obama a o dva dny později Ministerstvo zahraničních věcí Spojených států oznámilo, že má důkazy toho, že Boeing sestřelili právě povstalci. Ani po třech letech nebyly tyto důkazy předloženy. Nedochází v závěru k tomu, že viníky politici označili ještě dlouho před získáním výsledků vyšetřování a soudu?
Předpokládám, že ani jeden z politiků nemá zájem na tom, aby na povrch vyplula pravda o události. Ať se ukáže, že je viníkem kdokoli, v ohrožení bude v každém případě svět v Evropě. Proto viníkem pravděpodobně nikoho neprohlásí.
Jaký je dnes stav vaší žaloby u Evropského soudu pro lidská práva? V jakém stádiu je její projednání?
Během předběžného projednání jsme my i žalovaná strana podali dvě žádosti. Poté soud oznámil, že pokračuje posuzování žaloby. Samotný fakt toho, že nám žalobu okamžitě nezamítli kvůli nepřijatelnosti a provádějí důkladná projednání, můžeme považovat za důkaz toho, že bude žaloba fakticky projednána.
Od katastrofy do soudu
V září roku 2016 představila JIT svou předběžnou zprávu o průběhu vyšetřování okolností katastrofy MH17. V souladu se závěry mezinárodních vyšetřovatelů bylo letadlo sestřeleno raketou, která byla vypuštěna z protiletadlového systému Buk z území, které v tu dobu ovládali domobranci samozvané Doněcké lidové republiky. Samotný systém údajně byl dodán z ruského území a následující den byl vrácen zpět do Ruska.
Vyšetřovací skupina se opírala o materiály poskytnuté hlavně Ukrajinou a také takzvanou nezávislou vyšetřovací skupinou Bellingcat, jejíž metody specialisté mnohokrát označovali za amatérské a za nevzbuzující důvěru.
Rusko vyvrátilo návrhy JIT tím, že předložilo své argumenty. Konkrétně obranný koncern Almaz-Antey poskytl vlastní profesionální závěry, založené také na skutečných experimentech, podle kterých byla raketa vypuštěna z území, které kontrolovaly Ozbrojené síly Ukrajiny. Kromě toho soudě dle charakteru překvapujících prvků to byla jedna z raket staré modifikace, které jsou dávno odstraněny z ruských zbraní, ale zůstávají v armádě Ukrajiny.
Zároveň viní odborníci na leteckou bezpečnost Kyjev z toho, že úmyslně neuzavřel nebe pro lety civilních letadel nad oblastí bojů, čímž dopustil samotnou možnost katastrofy. To konkrétně oznámil zástupce mezinárodní konsultační analytické letecké agentury Bezpečnost letů a také zahraniční experti pro leteckou bezpečnost.
Konečné závěry musí Mezinárodní vyšetřovací komise předložit do 1. ledna 2018. Že se soudní řízení o katastrofě proběhne v Nizozemsku, je však už oznámeno.
Zdroj: snews.com