Jako ilustrace obtíží, na které může narazit jak veřejnost, tak establishment, když se snaží adaptovat své metody na digitální věk, přišly v pondělí zprávy, že jedna vláda teď zkouší zdanit vyhledávací gigant Google a společnosti sociálních médií. … Ze zprávy od Bloomberg:
„Rakousko se snaží najít způsoby, jak přimět digitální služby jako Alphabet Inc., Google nebo Facebook Inc., aby platily daně za transakce jejich národními uživateli internetu, čímž se pokouší vyplnit mezery v daňovém systému, který je pořád ještě konstruovaný spíš pro podniky stojící na cihlách a maltě.“
Bloomberg dále vysvětluje něco o tom, nad čím si většina lidí nepřestává lámat hlavu: jak sociální média opravdu fungují, a to za nulových finančních nákladů pro uživatele:
„Nejambicióznější část tohoto plánu se zaměřuje na podnikatelský model Twitter Inc., Google nebo Facebook: Na tichou dohodu, podle které hledání, lajkování, vystavování článků a tweetování zůstává pro uživatele zadarmo, pokud společnosti mohou využívat těchto dat do svých algoritmů, co pomáhají střihnout reklamu na míru tak, aby se cílila na ty nejpravděpodobnější kupce.“
Jelikož toto uspořádání je vlastně určitou formou směnného obchodu, tak rakouská vláda tvrdí, že na to lze uplatnit daň z přidané hodnoty jako na ostatní sektory ekonomiky.
„Obchodní transakce, ke které tu dochází, spočívá v tom, že uživatelé platí svými osobními daty,“ řekl ve Vídni žurnalistům parlamentní šéf vládnoucí koalice Andreas Schieder. „Obchodní model těchto internetových společností se zakládá na ohromných výnosech, které generují pomocí těchto dat.“
Jak už zuří Martin Armstrong, Andreas Schider je nesmírně nebezpečný chlap. Jen hledá, co by vláda z lidí ještě mohla vydřít, ale nikdy, jak by vláda mohla snížit svoji velikost a náklady, aby ušetřila peníze. Je to vždy o vymáhání více a více daní bez konce.
K vládnímu plánu by mohlo patřit rozšíření obecné daně z reklam tak, aby to pokrývalo digitální služby, a mohlo by to rovněž zdaňovat čistě digitální služby, které si Rakušané nakupují od podniků bez nějakého fyzického umístění.
„Potřebujeme nový přístup, abychom zajistili, že daně se platí tam, kde se vytváří výnosy a zisky,“ řekl Schider s dodatkem, že vládní plán sestává z „praktických návrhů“, jak definovat digitální podnikání k daňovým účelům.“
Podle Bloomberg je teď třeba, aby tento návrh schválil jediný člověk, ministr financí Hans Jörg Schelling.
Zdroj: zerohedge.com