Na začátku prázdnin Českem znovu projede konvoj amerických obrněnců. Budou se totiž vracet do Německa ze cvičení v Rumunsku. Vzhledem k tomu, že konvoj minulý týden zapříčinil kolaps dopravy na D1, by se tentokrát mělo jet už jen v noci. Informuje o tom deník Právo. (Foto: Youtube)
Podle deníku Právo americké vedení minulý týden odmítlo nabídku, aby jednotky byly přepraveny po železnici, ale tentokrát se o tom pro zpáteční cestu už uvažuje.
Armáda České republiky a Ministerstvo obrany teď pracují nad plánem, jak přesunout přes české území stovky transportérů a předejít přitom dalším dopravním problémům. Za tímto účelem se v úterý zástupci armády setkali s kolegy z ministerstva dopravy.
„Závěr zatím žádný není. Čeká se na vyjádření americké strany, jakou formu přepravy zpět do Německa zvolí,“ uvedla deníku mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková.
Požadavek AČR spočívá v tom, aby se obrněnci mohly po hlavních silnicích pohybovat pouze od šesté hodiny večer až do šesti hodin ráno.
„Budeme chtít po americké straně, aby počítala s tím, že konvoj po hlavních komunikacích by měl jet pouze ve večerních a nočních hodinách,“ prohlásil pro Právo ředitel oboru komunikace ministerstva obrany Jan Pejšek.
Jak uvádí deník, AČR nabízela americké straně přepravu vozidel po železnici, ti to však odmítli. Konvoj amerických bojových jednotek totiž pojal přesun z Německa na místa konání cvičení v Rumunsku a Maďarsku jako součást jejich výcviku. Při přesunech tzv. po vlastní ose však trénují i čeští vojáci poskytování komplexního logistického zabezpečení a zvládnutí úkolů požadovaných po hostitelské zemi.
Podle zákona musí zahraniční vojenské prostředky projet Českem do 48 hodin, a proto průjezd cizích jednotek musí být dobře připravený a koordinovaný.
„Myslím, že i americká strana pochopila, že D1 je těžko průjezdná sama o sobě, bez toho, aby tam projížděl vojenský konvoj zvláště během dne. Doufám proto, že se poučili a že pojedou v noci, co půjde, pošlou po železnici, a že se připraví více odstavných zálivů,“ sdělila Právu předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jana Černochová.
Minulý týden byly zastaveny tři ze 14 konvojů americké techniky, které projížděly přes české území na cvičení NATO do Maďarska a Rumunska. Důvodem zastavení byla kritická situace na českých dálnicích. Mnohé z úseků dálnic několik hodin blokovaly zácpy. Na D2 dokonce došlo k nehodě, kdy polské nákladní auto narazilo do amerického obrněného vozidla. Premiér Andrej Babiš tehdy označil částečné pozastavení přesunu amerických konvojů přes české dálnice kvůli masovým zácpám za krizovou situaci. Americký konvoj je složen ze 350 kusů techniky a přes 800 armádních příslušníků.
V posledních letech jsou přejezdy amerických vojáků přes české území stále častější. Poslední vojenská kolona přes Českou republiku přejela v květnu 2018, kdy se američtí vojáci přesunovali na cvičení Saber Strike 2018 v Pobaltí. Přes Česko tehdy přejelo asi 400 kusů techniky a 1000 vojáků. Přes Rozvadov, Starou Boleslav a Náchod Američané přejeli do Polska. Právě při tomto přesunu došlo ke komplikacím, jeden ze strojů americké armády se porouchal a zůstal stát na dálnici D5 na Rokycansku.
I v roce 2017 mohli čeští řidiči na silnicích potkat neobvyklé stroje, na konci března se totiž po trase Rozvadov – Stará Boleslav – Náchod přesunovaly alianční jednotky USA a Velké Británie, tehdy přes Česko projelo 125 kusů vojenské techniky a 550 příslušníků ozbrojených sil.
První větší vojenský konvoj v roce 2015 vyvolal značný zájem veřejnosti. Američtí vojáci se přes Českou republiku vraceli ze cvičení v Pobaltí na domovskou základnu v Německu.
Americké konvoje také vyvolaly obavy, že česká infrastruktura není v případě krize připravena na přesuny těžkých vojenských vozidel. Ministerstvo obrany ČR proto v říjnu loňského roku začalo pracovat na plánu, jak připravit české silnice, dálnice a mosty na přepravu vojenské techniky. Americký vojákům se už také dříve nelíbila evropská administrativní byrokracie, kvůli které museli vojáci čekat na povolení pro vojenský konvoj.