Ministr dopravy Dan Ťok chtěl pětileté překlenovací období na výběr mýtného poté, co 31. prosince 2016 skončí smlouva s firmou Kapsch, ale vláda místo toho tento týden odsouhlasila tříletou variantu. V tomto mezidobí bude mýtné vybírat stát prostřednictvím současného mikrovlnného systému s branami. Teprve potom může dojít ke změně technologie. Proč ANO chtělo pětileté překlenovací období, ale bylo přehlasováno svými koaličními partnery? Hraje se o provozování mýtného systému, ale také o stranické financování. ČSSD straní satelitnímu systému SkyToll skupiny PPF, KDU-ČSL má zase dlouhodobé vazby na Kapsch. ANO nemá žádného koně, ale chce házet písek do soukolí svým partnerům a volebním rivalům.
Původní plán ČSSD byl okamžitý, technologicky neutrální tender a rozšíření mýtného na silnice nižších tříd, což by zvýhodnilo SkyToll. Takový tender se Bohuslavu Sobotkovi nepodařil, takže musel nastoupit záložní plán. SkyToll si na svoji šanci bude muset počkat.
Místo nové soutěže o technologie bude tender na překlenovací období. Kdyby toto mezidobí bylo pětileté, jak chtělo ANO, SkyToll by mohl ztratit zájem a zpochybnit schopnost ČSSD mu přijít na pomoc. S tříletým čekacím obdobím se však dá pracovat.
Lidovcům také vyhovuje tříleté překlenovací období, protože zvyšuje šance svého „obchodního partnera“ Kapsche. Kdyby překlenovací období bylo pětileté, projevilo by o takový byznys zájem okolo 20 IT firem, a Kapsch by neměl vítězství zaručené. Tříletý kontrakt prosazovaný ČSSD a KDU je ale o poznání méně lukrativní. Ťok čtvrtečnímu Právu řekl, že se obává, že „o smlouvu na pouhé tři roky nebudou potenciální uchazeči příliš stát.“
Takže Kapsch vyhraje současný tender a SkyToll bude mít nakročeno k nahrazení Kapsche za tři roky. Dan Ťok s Andrejem Babišem usilovali o správnou věc – pětiletý tendr, který by plně využil životnosti mikrovlnného systému – ale také měli něco za lubem: odříznutí ČSSD a KDU od financování. To se jim nakonec podařilo jen částečně.
Erik Best
Článek původně vyšel v anglickém znění v placeném zpravodaji Friday Edition.