Měsíc poté, co Facebook odhalil několikabodový plán na vymýcení „falešných zpráv“, Mark Zuckerberg plní svůj slib zbavit Facebook falešných zpráv, a začíná nástrojem, který uživatelům umožní označit cokoliv, co považují za hoax, a také funkcí, která vylepší nové algoritmy Facebooku a poskytne omezení na reklamy. Těch 1,8 miliardy uživatelů Facebooku teď bude moci klikat do pravého horního rohu, aby označili obsah za falešnou zprávu.
Lidové označování knih za „falešné“
Avšak hned se objevil první problém, protože jak upozorňuje NBC, „legitimní zpravodajské kanály není možno takto označit,“ což vyvolává otázku, kdo nebo co je považováno za „legitimní zpravodajské kanály,“ jestli k tomu patří takoví, jako NYT a WaPo, které během voleb každodenně vyhlašovaly, že Trump nemá šanci na vítězství, a které od té doby vystavují samé očerňující povídačky o tzv. „zpravodajských stránkách ruské propagandy,“ aby následně přiznaly, že zdroje jejich dat byly nesprávné, a které tedy mnozí považují za zdroj „falešných zpráv“.
A zrovna tak i to, kdo vlastně provádí určení toho, co se považuje za „legitimní mediální kanály“.
Každopádně označené články – což bude ve skutečnosti znamenat jakékoliv články, s nimiž čtenáři nesouhlasí – potom přezkoumají výzkumníci Facebooku a pošlou je třetí straně, tj. k organizaci ověřující faktičnost, aby provedla další verifikaci – nebo označení za falešné.
I zde by nás zajímalo, jak moc kvalitně ty kontroly budou probíhat, uvážíme-li, že ti „výzkumníci“ budou bombardováni desetitisíci označených článků denně, než se stane rutinním krokem prostě vymazat vše označeného jako falešné, bude-li těch znechucených čtenářů dost, než se přejde na další článek, když ale během tohoto procesu nebudou moci sahat na ty překroucené povídačky liberálních tj. „legitimních kanálů zpravodajství“, tj. těch, co se vrhaly po příležitosti dát si večeři s Podestou v naději, že se stanou propagandistickým chapadlem Hillary Clinton.
„Věříme v možnost dát lidem příležitost vyjádřit se a my se sami nemůžeme stát arbitrem pravdy, a tak k tomuto problému přistupujeme opatrně,“ řekl viceprezident News Feed Facebooku Adam Mosseri v článku na blogu. Takže co bude Facebook dělat? Dá lidem možnost vyjádřit se, tedy všem chválit jakýkoliv článek, se kterým souhlasí, a zlořečit a jako „falešný“ označit jakýkoliv, se kterým nesouhlasí. Alespoň ale součástí toho nebude žádné pálení knih.
Viceprezident Facebooku slíbil: „Své úsilí soustředíme na to nejhorší z nejhoršího, tj. na jasné hoaxy šířené spamery samotnými za sebe a na zapojení jak naší komunity, tak organizací třetích stran.“
Nejen to, ale algoritmus Facebooku, který bude rozhodovat, čemu se v News Feedu (nahrávání zpráv) dostane nejvyšší prominence v pořadí, se upraví tak, že lze očekávat, že poskytne vyšší prominenci oněm výše uvedeným „legitimním mediálním kanálům“ jako je WaPo a NYT.
A jak ten algoritmus rozhodne, zda je zpráva potenciální fake? Když se zpráva bude číst, ale ne sdílet, tak říká Mosseri, že by to mohlo být známkou, že je zavádějící. Což v důsledku toho znamená, že ty hodně klikací články dostanou explozi podpory na úkor hlubokomyslných, dlouze napsaných článků, na které současná generace Facebookových čtenářů nemá čas.
„Budeme testovat zabudování takovýchto signálů do stanovení pořadí, zvláště u článků, které jsou okrajové, kde lidé, kteří si článek přečtou, ho s daleko menší statistickou významností sdílí,“ řekl.
A začne to být lepší: dalším krokem v plánu Facebooku na odstranění falešných zpráv bude odeslání označených článků třetím stranám, tj. organizacím ověřujícím fakta, mezi něž bude patřit Snopes, Politifact a Factcheck.org, které jsou, jak ukázaly nedávné volby, zrovna tak zaujaté, jako ty stránky „falešných zpráv“, avšak halí se do hávu objektivity, kterou podbízí jako „faktičnost“.
Skupina Facebookových výzkumníků bude odpovídat za počáteční prosetí označených článků a za určení, který bude odeslán fakta kontrolujícím organizacím. Bude-li článek uznán za fake, bude označen jako sporný a přidá se odkaz, vysvětlující proč.
Ty potrestané označené články bude pak možné stále sdílet, ale čtenáři budou dopředu varováni a nejspíš se objeví v News Feedu hlouběji. Tyto články také nepůjde propagovat nebo změnit na reklamu.
* * *
A základní argument Facebooku pro zapojení do této měkké cenzury? Peníze.
Zatímco Facebook doufá, že tyto nástroje budou nápomocné, rovněž bude šiřitelům falešných zpráv mířit tam, kde je to bolí nejvíce – na peněženku.
„Spameři vydělávají peníze tím, že se maskují za dobře známé mediální organizace a vystavují hoaxy, které svádí lidi k návštěvám jejich stránek, které jsou převážně hlavně reklamní,“ řekl Mosseri.
„U nákupních stránek jsme odstranili schopnost mystifikovat, když jsme srazili hodnocení stránek, které předstírají, že jsou skutečnými publikacemi. U publikačních stránek je analyzujeme, abychom zjistili, zda je nutné uplatnit nějakou vynucující politiku,“ řekl.
Pro připomínku téma Falešných zpráv už dosáhlo bodu varu hned po volbách, kdy Zuckerberg řekl, že by bylo „dost pitomé“ si myslet, že by falešné zprávy mohly volby ovlivnit a varoval, že Facebook „si musí dát zatraceně pozor na to, aby se nestal arbitrem pravdy.“ Ale ani ne o dva týdny později, když ta věc pořád vře, sděluje Zuckerberg daleko podrobnější popis tohoto projektu, o němž řekl, že už jsme nastoupili cestu, jak zhatit šíření dezinformací.
Zatím se ty povídačky posunují od falešných zpráv, co přišly po katastrofálních zprávách od WaPo o kanálech „ruské propagandy“, které nakonec zničily věrohodnost svých autorů, k tomu, aby byly tedy nahrazeny povídačkami o tom, že „Putin hacknul volby“, přičemž se tu pořád tiše tlačí na umlčení nesouhlasných hlasů.
Je velice zábavné, že tým Facebooku dal jasně na srozuměnou, že na své stránce cenzuru nechtějí, a že tyto nové zprávy jsou jen částí rozvíjejícího se procesu boje s dezinformacemi. Ale ovšem tím, co Facebook právě rozjel, je davová cenzura.
Nakonec bude jedna polovina uživatelů Facebooku označovat to, co čte ta druhá polovina, jako mediální fake a opačně, přičemž miliony uživatelů budou znechuceně tuto teď už cenzurující sociální síť prostě opouštět.
Protože, ač Zuckerbergovu iniciativu obdivujeme, existuje jeden ozkoušený a funkční způsob, jak se všem „falešným zprávám“ na Facebooku vyhnout:
Zdroj: zerohedge.com