Dnes propuká široká diskuse o důvodech Putinova rozhodnutí o stažení většiny ruských sil ze Sýrie. Základ je zjevně v diplomatickém rámci. Rusko předvádí svou oddanost mírovému urovnání a vysílá signál opozici. Avšak jak to často bývá, snížení počtu ruských letounů v Sýrii má i zákulisní motivy. V posledním měsíci, kdy intenzita bojů v Sýrii kvůli zastavení palby poklesla, zůstala větší část ruských válečných letounů umístěných na letišti Khmeimim neaktivní (přes 50 %).
Během toho všechny letouny potřebují neustálou provozní údržbu a personál v pohotovosti: piloty, techniky a další podpůrnou lidskou sílu.
Během aktivní fáze operace byl počet vzletů na jedno ruské letadlo v Sýrii (kromě vrtulníků) v průměru asi 2,8 – 3 vzlety na 1 válečný letoun, při započtení všech ruských válečných letounů v Sýrii.
Důstojník US Air Force (pilot bitevníku) odhadl, že ruské bojové letouny vzlétaly v počtu asi 2-4 vzlety na bojový letoun. „S tím, že dvaatřicet jich bylo na rampě, si myslím, že by nejspíš byli schopni létat jen dvaceti čtyřmi letouny denně. Podle doby letu a toho, jestli létají i v noci, jich mohli mít dvacet dva a létat s nimi čtyři vzlety na tryskáč denně. Takže si myslím, že je to nejspíš v rozsahu čtyřicet osm až devadesát šest vzletů denně.“
Opravdu počet vzletů na 1 k boji připravených válečný letoun byl v aktivní fázi této operace asi 4-5 vzletů denně. Ruské Aero-kosmické síly vedly ty nejintenzivnější nálety v době, kdy se ruské letecké seskupení v Sýrii skládalo z jen 32 válečných letounů. Později to bylo navýšeno na 40 válečných letounů. Žádné letadlo se během celé operace nezřítilo kvůli technické závadě.
Pro porovnání počet vzletů USA vedené koalice u bojových letounů účastnících se operací v regionu je v průměru 0,15 na 1 bojový letoun, když se započítá všech těch asi 180 válečných letounů USA vedené koalice. Technická vytíženost ruských válečných letounů byla tedy mnohonásobně vyšší v porovnání s USA vedenou koalicí. Mnozí experti to viděli jako těžko uvěřitelné, že Rusové mohli vést takto vysokou míru vzlétání po tak dlouhou dobu, ale dělali to.
Přitom ale zařízení na letišti Khemimim umožňují údržbu letadel jen částečně. Integrovaný servis a údržba se dá dělat jen ve speciálních leteckých opravárenských zařízeních v Rusku.
Ať tak či onak, Putiovo rozhodnutí ze 14. března stáhnout ze Sýrie ruské síly bylo synchronní s běžnou potřebou údržby a integrovaného servisu.
Podle mediálních zpráv citujících „anonymní zdroje“ bude částečné stažení ruského leteckého seskupení ze Sýrie dokončeno do konce týdne.
Očekává se, že na letišti Khemmim v Sýrii zůstane nejméně 12 ruských válečných letounů, aby vedly každodenní nálety na teroristy. Tyto letouny do Sýrie přiletěly teprve před asi měsícem či dvěma a do těchto operací se zapojovaly méně.
Protiletecké systémy včetně protileteckých raket S-400 na letišti zůstávají. Ruské námořní seskupení bude nadále u syrského pobřeží hlídkovat.
Ruské Aero-kosmické síly jsou připraveny do Sýrie znovu vyslat letecké seskupení v plném rozsahu okamžitě, jakmile opozice obnoví válku.
Zdroj: southfront.org